ПЕРЕДУМОВИ СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКОЇ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ МНОЖИННОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ
Анотація
У даній статті було окреслено загальні обриси соціально-філософської методології дослідження множинної ідентичності, а також місце проблематики множинної ідентичності – у рамках вже напрацьованих концепцій і теоретичних течій у соціально-гуманітарних дослідженнях. Множинна ідентичність постає як видове поняття, суть якого варто аналізувати не від загальної категорії ідентичності як її трактують сучасні гуманітарні науки, але від родового поняття соціальної ідентичності, яке розробляють переважно у політичній філософії. Огляд основних напрямів розвитку психологічних та соціальних наук, у яких розроблявся концепт множинної ідентичності, дає уявлення про поступове усвідомлення щодо наявності принципової множинності не лише соціальних ролей, які виконує особистість, але й самого її ядра – самості. Причому на основі концепції «розщеплення особистості» у традиції фрейдизму Жак Лакан здійснив деконструкцію класичного уявлення про суб’єкт як субстанцію таким чином, що у сучасній філософії, зокрема під впливом ідей постмодернізму, утвердилися уявлення про множинну ідентичність як нормальний стан розвитку суб’єктивності. Концепції символічного універсуму і світового часу як сукупності системних історій надають модель для побудови соціально-філософського концепту множинної ідентичності як основи для розуміння паралельних ідентифікацій особистості у сучасному соціальному світі, який постає як високо диференційований. Методологією такої концептуалізації може виступати соціальний конструктивізм, адже проективність соціального буття передбачає його конструйованість, а отже й можливість наступного його дослідження саме на засадах соціально-теоретичної реконструкції.
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.