ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ПОНЯТТЯ “РИТОРИЧНІСТЬ” НА ҐРУНТІ УКРАЇНСЬКОЇ ПАРТЕСНОЇ МУЗИКИ БАРОКО
Анотація
Метою статті є доведення наявності національної риторичної мови в українській партесній творчості, яка сформувалася на основі православної монодичної традиції та європейської риторичної практики. Проаналізовано проблему інтерпретації риторичності в українській партесній музиці періоду бароко. У зв’язку з цим розглянуто творчість М. Дилецького, зокрема засоби музичної мови композитора з огляду на їх виразове значення. Звернуто увагу на ширше сприйняття та розуміння поняття “музично‑риторична фігура”. У процесі роботи було використано контекстуальний метод герменевтичного аналізу – врахування словесного та музичного контексту при трактуванні значення музично‑риторичних фігур. У процесі вивчення риторичності також були застосовані методи моделювання та абстрагування. Моделювання причин та контексту застосування музично‑риторичних фігур у творах західноєвропейського бароко та пошук відповідних словесно-емоційних комплексів в українській партесній музиці. Абстрагування окремих елементів музичної мови для виявлення їх семантично‑риторичного значення. Наукова новизна полягає у виявленні особливого риторичного значення гармонії та фактури хорових композицій М. Дилецького. Окремі акорди та їх сполучення виступають як засіб представлення важливих слів літургійного тексту. В такий спосіб елементами гармонії посилюється їх смислове значення, а часом навіть твориться ефект “візуалізації” словесних образів, наприклад, світла. Хоровий виклад, фактуру твору використовують для суб’єктивізації образів словесного тексту, і водночас, узагальнення, об’єктивізації певних емоцій, зокрема славлення. Важливість виразової ролі гармонії та фактури хорових композицій дає змогу говорити про комплекс ще не описаних гармонічних риторичних фігур, або ж про потребу ширшої інтерпретації поняття “риторичність” у контексті української партесної музики XVII століття.
Ключові слова: музична риторика, риторичність, музично‑риторична фігура, українська партесна музика, М. Дилецький, музична мова.
Ключові слова: музична риторика, риторичність, музично‑риторична фігура, українська партесна музика, М. Дилецький, музична мова.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.19.2018.10428
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.