ТРАНСНАЦІОНАЛЬНІ МЕДІАКОРПОРАЦІЇ ТА МУЛЬТИМЕДІЙНІ КОНГЛОМЕРАТИ В ЕПОХУ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
Анотація
У статті здійснено спробу аналізу історичного аналізу розвитку транснаціональних медіакорпорацій та мультимедійних конгломератів в епоху інформаційного суспільства. Сільвіо Берлусконі краще за інших розумів важливість медіабізнесу, оскільки першим серед своїх конкурентів розпочав скуповувати телебачення, вправно обходячи антимонопольні закони в галузі медіа. В Італії заборонено приватним телерадіостанціям вести загальнонаціональне інформаційне мовлення. Але саме Берлусконі створив таке явище, як телекратію, тобто владу телебачення та його впливу на політику. Телекратія притаманна країнам з автократією. Феномен скандально відомого Берлусконі наочно ілюструє персоніфікацію політики та зниження ролі традиційних інститутів у житті Італії. Саме за допомогою телебачення Берлусконі вдалося мобілізувати електорат. Телекратія – панування телебачення, об’єднання з політикою та бізнесом, як спроба управління суспільством через медіа. В умовах телекратії телебачення є самодостатнім, а політика стає його інструментом – медіаструктури самі моделюють політичну реальність. Телеекран – абсолютно особливий інструмент маніпулювання, що володіє дивовижною здатністю «стирати» різницю між правдою і брехнею. Навіть явна брехня, подана через телеекран, не викликає у телеглядача автоматичного сигналу тривоги – його психологічний захист відключено.
Проаналізовано історію американського підприємця Теда Тернера, який створив CNN, як спочатку цілодобовий кабельний канал новин (Cable news network – CNN), розробив концепцію, що забезпечила успіх CNN. Траснаціональна медіакорпорація Тернера, до якої входять телеканал CNN та онлайн-медіа CNN, – наймогутніша у світі з найбільшою аудиторією.
У статті продемонстровано злиття гігантських медіакорпорацій «Time Warner» та «America on-line» та явище «конвергенція медіа». Конвергентний, чи мультимедійний, підхід зараз доволі популярний серед транснаціональних медіакорпорацій. Власник News Corporation Руперт Мердок обрав іншу стратегію у момент кризи «нової економіки» та зумів вчасно використати політичні зв’язки для медіабізнесу.
Ключові слова: медіакорпорація, транснаціональні медіакорпорації, мультимедійні конгломерати, поглинання медіа, Сільвіо Берлусконі, конвергенція медіа.
Повний текст:
PDFПосилання
Вовчанська, О. М., Іванова, Л. О. та Балук, Н. Р. (2021), «Ринок соціальних медіа: нові реалії для бізнесу і споживачів», The European development trends in journalism: International scientific and practical conference, с. 93-99. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-042-1-22
Гридасова, Г. (2014), «Трансформація акторів міжнародних відносин: держава та транснаціональні медійні корпорації», Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, Вип. 3, с. 368-376. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/07/grydasova_transformatsia.pdf (останній перегляд 27 січня 2025).
Гридасова, Г. О. (2017), Інформаційні транснаціональні корпорації у світовій політиці, Дисертація (канд. політ. наук), Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 191 с. URL: http://nauka.kiev.ua (останній перегляд 27 січня 2025).
Зернецька, О. (2012), «Політична складова антикризових стратегій глобальних медіа конгломератів», Політичний менеджмент, вип. 4-5, с. 254-265. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/zernetska_politychna.pdf (останній перегляд 27 січня 2025).
Кузнецов, С. В., Левченко, М. Г. та Форостян, А. Ф. (2023), «Транснаціональні медіа та глобалізація: взаємозв’язок культур та інформаційних технологій», Культурологічний альманах, вип. 3, с. 279–283. DOI: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.39
Любчик, К. Л. (2020), «Корпоративні медіастратегії транснаціональних корпорацій», Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво, Вип. 1, с. 16-19. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-1-2
Ляшенко, Т. (2023), «Популізм як загроза повоєнного відновлення України», Медіафорум: аналітика, прогнози, інформаційний менеджмент, Вип. 13, с. 111-124. DOI: https://doi.org/10.31861/mediaforum.2023.13.111-124
Пересипкіна, І. та Чердак А. (2023), «Вплив транснаціональних корпорацій на зовнішню та внутрішню політику держав», за ред. Миколенка, Д. В., Солових, В. П. та Хижняк, Л. М., Стратегічні напрями зовнішньої політики і дипломатії країн світу : матеріали V Всеукраїнського науково-практичного круглого столу, 1 грудня 2023 року, м. Харків, с. 76-80. URL: https://international-relations-tourism.karazin.ua/themes/irtb/resources/9119e2a11befbfcc17a2f741faaa569b.pdf#page=76 (останній перегляд 27 січня 2025).
Пойта, І. О., Мосійчук, І. В. та Калініченко, О. О. (2023), «Тренди розвитку транснаціональних корпорацій в умовах глобальної економічної трансформації», Міжнародна науково-практична конференція “Актуальні питання економіки, фінансів, обліку та права: теорія і практика”, 16 листопада 2023 р., Кременчук. URL: http://eprints.zu.edu.ua/38435/ (останній перегляд 27 січня 2025).
Чужиков, А. (2018), «Динаміка розвитку медійних корпорацій в умовах глобалізації», Міжнародна економічна політика, вип. 1, с. 128-143. URL: http://iepjournal.com/journals/28/2018_6_Chuzhykov.pdf (останній перегляд 27 січня 2025).
Чужиков, В. І. та Чужиков, А. В. (2022), «Конгломерація медійного бізнесу в ЄС», Інвестиції: практика та досвід, вип. 3, c. 13-18. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2022.3.13
Шальман, Т. М. (2021), «Конкурентні засади медійного ринку», The European development trends in journalism, PR, media and communication. Publishing House “Baltija Publishing”, с. 112-115. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/108/2998/6356-1 (останній перегляд 27 січня 2025).
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2025.57.13295
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
