ЕКЗИСТЕНЦІЙНА СПОВНЕНІСТЬ СТУДЕНТІВ-ЖУРНАЛІСТІВ З РІЗНИМИ СЕНСОЖИТТЄВИМИ ОРІЄНТАЦІЯМИ
Анотація
У статті проаналізовано взаємозв’язок між рівнем екзистенційної cповненості, сенсожиттєвими та ціннісними орієнтаціями студентів спеціальності «Журналістика». Результати дослідження сприятимуть психологічній підготовці студентів спеціальності «Журналістика» до майбутньої професійної діяльності. Стаття ґрунтується на аналізі взаємозв’язку між рівнем екзистенціальної cповненості, сенсом життя та ціннісними орієнтаціями студентів спеціальності «Журналістика». Розкрито зміст і значення екзистенційної cповненості, сенсу життя та ціннісних орієнтацій у підготовці студентів до майбутньої професійної діяльності.
Методи дослідження. Теоретичні (аналіз проблеми на основі психологічної та філософської літератури); емпіричні (тестування, опитування); методи математичної статистики (кореляційний, кластерний, порівняльний аналізи). Були використані також такі методи дослідження: Шкала екзистенції (А. Ленгле, К. Орглер); тест «Сенсожиттєві орієнтації» (СЖО) (Д. Леонтьєв); методика «Діагностика спрямованості особистості» (Б. Басс); методика «Ціннісні орієнтації» (М. Рокич). Математичну обробку даних та графічне представлення результатів здійснювали за допомогою комп’ютерного пакету статистичних програм Statistica8.0.
Емпіричне дослідження було проведено на базі факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка. У дослідженні опитано групу із 80 студентів-журналістів 17-26 років (середній вік – 19,5 років), серед яких 69 осіб жіночої статі та 11 осіб чоловічої статі. Респонденти є студентами першого, другого і четвертого курсів.
Результати дослідження. Підготовка студентів спеціальності «Журналістика» у вищих навчальних закладах в умовах війни вимагає створення базової психолого-етичної підготовки майбутніх фахівців з журналістики. Результати дослідження сенсожиттєвих і ціннісних орієнтацій студентів, рівня їхньої екзистенційної сповненості можуть бути використані з практичною метою в рамках курсів з журналістської етики, психології для журналістів тощо.
Висновок. Рівень екзистенційної самореалізації студентів та їхня система цінностей відіграє важливу роль у підготовці до майбутньої професійної діяльності. Високий рівень екзистенційної реалізованості студентів сприяє їхній більшій залученості до професійної підготовки, мотивації до навчання, формуванню професійної ідентичності.
Пізнавальна цінність дослідження. У статті розглянуто роль екзистенціальної сповненості особистості та її значення у формуванні емоційно-ціннісної сфери діяльності, мотивації до реалізації особистісного потенціалу та життя в цілому. Розкрито роль екзистенціальної сповненості та ціннісних орієнтацій у професійному становленні студентів спеціальності «Журналістика».
Ключові слова: екзистенція, екзистенційна сповненість, спрямованість особистості, цінності, сенсожиттєві орієнтації, професійна діяльність, особистість, журналістика, студент.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Antoci, D. (2021), Value Orientations in Education System: Approach, Interpretation and Formation. In A. Sandu (vol. ed.), Lumen Proceeding: Vol. 17 World Lumen Congress 2021 (pp. 06-25). Iasi, Romania: Lumen Publishing House. doi: 10.18662/wlc2021/02.
Miconi, D., Geenen, G., Frounfelker, RL, Levinsson, A. & Roussean, C. (2022), Meaning in Life, Future orientation and Support for Violent Radicalization Among Canadian College Students During the COVID-19 Pandemic. Front. Psychiatry 13:765908. doi: 10.3389/fpsyt.2022.765908.
Jacobs, A. (2011), Life Orientation as experienced by learners: a qualitative study in North-West Province Anne Jacobs. South African Journal of Education, Vol 31:212-223, 212-223.
Andryewskaja, S., Bryksa, Yu., Kiryienka, A. & Khudziakov, A. (2020), The relationship of value and life-meaning orientations of modern students with pedagogical technologies of educational activities. Journal of Physics: Conference Series, 1691. 1-7. doi: 10.1088/1742-6596/1691/1/012234.
Danyliuk, I. & Kuprieieva, O. (2020), The Psychological Basis of Students Self-Realization at the Integrated Educational Environment. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. doi: 10.17770/sie2020vol4.5185.
Frankl, V. (2016), Man in search of the true sense. Kharkiv: KSD.
Langle, A. & Orgler, Ch. (2009), Existence Scale (Existenzskala). Existential Analysis, 1. 141-170.
Langle, A., Orgler, Ch. & Kundi, M. (2003), The Existence Scale. A new approach to assess the ability to find personal meaning in life and to reach existential. European Psychotherapy, 4(1). 13-51.
Partyko, T. (2011), Features of sense-life orientations of students with severe chronic fatigue. Osvita rehionu, 3,285-290.
Partyko, T. (2019), Existential fulfillment of the personality in late adulthood. Psychological Journal, 1 (21), 150-164.
Vlasova, O. (2014), Psychological construct of personality integrity in the context of the methodology of philosophy of existentialism and existential psychology. Fundamental and applied research in the practices of leading scientific schools, 5, 23-44.
Halyan, I. (2016), Psychological well-being as an expression of existential fulfillment of future teachers. Actual problems of psychology: collection of scientific papers of the H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 9, 132-139.
Adler, A. (2011), Practice and theory of individual psychology. Moskov: Academic Project.
Maslou, A. (2003), Psychology of Existence. M.: Refl-book.
Rogers, K. (2016), Personality formation. A View of Psychotherapy. Moscow: Institute of General Humanitarian Studies.
Leontiev, D. (2000), The Sense-Life Orientation Test (SZO). Moscow: The Sense.
Ebersole, P. & Quiring, G. (2001). Meaning in Life Depth: The MILD. Journal of Humannistic Psycholoy, 31. 113-124.
Taykhryb, K. (2015), The role of motivation in the process of development of students’ sense-life orientations. Bulletin of Agrarian Science of the Black Sea Region, 3(4), 95-98.
Roshchyn, D. (2010), H. Concepts of “sense of life”, “sense-life orientation” and “sense-life concept”: disciplinary and theoretical and etymological framework of conceptualization. Visnyk Kharkiv National University named after V.N. Karazin, 891, 108-113.
Dmytrenko-Karabyn, Kh. (2004), Influence of sense-life orientations on the motivational readiness for professional activity of future psychologists: Candidate of Psychology (PhD). Ivano-Frankivsk.
Hriniova, O. (2013), The problem of sense-life orientations in Ukrainian and foreign psychology. Collection of scientific works of I. Ohiienko Kyiv National University, 21, 93-105.
Kharchenko, A. (2016), Psychological features of self-actualization of students with different levels of professional orientation. Psychology and Personality, 1(9), 234-244.
Shtuchenko, I. (2014), Sense-life orientations of students of technical universities who make career decisions. Bulletin of Kharkiv National University. Series “Psychology”, 1099, 40-44.
Yashchyshyna, Yu. & Myronenko, Ye. (2017), Peculiarities of development of value and sense orientations of future managers. Scientific Bulletin of the State Graduate Management Academy, 1. 211-222.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2025.56.13277
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
