ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕРШОГО ТА ДРУГОГО УКРАЇНСЬКИХ НАЦІОНАЛЬНИХ ЦИРКОВИХ КОЛЕКТИВІВ

Людмила ШЕВЧЕНКО

Анотація


Висвітлено феномен першого та іншого національного українського циркового колективу. Проаналізовано передумови появи циркового колективу та специфіку його як професійної національної структури у галузі сценічного мистецтва. Досліджено багато видатних персоналій, які працювали у першому та другому колективах. Велику увагу приділено Петру Маяцькому – керівнику національного українського циркового колективу. Розглянуто його творчі режисерські роботи, надано характеристику конкретних циркових номерів, вказано унікальні трюкові та режисерські рішення композиційної побудови циркового номера.

Детально описано циркові номери на основі української національної тематики, естетики та колористики за жанрами, такі як: жонглювання антипод – Франека Микитюка; оригінальне жонглювання – Бакстаса Филипенка, еквілібристика з першами – Віктора Французова; еквілібристика на туго натягнутому дроті – Ельвіри Косяченко; повітряної гімнастики ловиторка – Володимира Кашеварова, Світлани Лісиненко; клоунада – Петра Копита; еквілібристика з літаючими першами ‒ Анатолія Стеценка; акробатика з підкидними дошками – Валерія Пироговського; дресура: атракціон з хижаками – Володимира та Людмили Шевченків, а також інші видатні майстри та артисти першого та другого циркового колективів. Періодизація творчої діяльності двох національних українських циркових колективів охоплює майже сорок років.

Важливим доробком наукового дослідження є саме те, що безліч історичних маловідомих фактів про перший та другий цирковий колектив надається безпосередньо від автора – одного з учасників творчого процесу. Розглянуто специфіку режисури циркових номерів, унікальні технічні рішення трюкографії, побудову динамічної частини виступу, сценографії та художнього оформлення виконавців – костюмів, реквізиту, розкриття художнього образу саме через український національних колорит та тематику.

Майже більшість циркових виконавців першого та другого українського циркового колективу удостоєні почесних звань. Матеріал дослідження вкрай важливий саме для зберігання історії українського цирку, його зразків, персоналій, унікальної національної тематики в режисурі циркових номерів.

Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.26.2025.103–118

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.