Гендерні стереотипи в журнальній періодиці для жінок (на матеріалі видання  «Радянська жінка» /  «Жінка»)

Myroslavа MAMYCH

Анотація


У статті проаналізовано гендерні стереотипи журналу «Радянська жінка» / «Жінка». Мета дослідження – виокремити стереотипи шляхом опрацювання мовного матеріалу і встановлення в його змісті, граматичному оформленні, ціннісному наповненні ознак гендерної належності. У статті передбачено структурування гендерних стереотипів (лексем, фразеологізмів, афоризмів, висловлень) за семантичними та формальними ознаками та встановлення лексико-тематичних ознак часово-просторової динаміки гендерних стереотипів.

Як ключову сформульовано гіпотезу про гендер як символ статі з певними особливостями мовомислення і специфічними складниками у ціннісній картині світу. Виокремлено такі завдання дослідження мови жіночого журналу в контексті гендерології: 1) виявити та опрацювати гендерні стереотипи, сконцентровані в інформаційних мікрожанрах, жанрах журнального інтерв’ю, гедоністичних мікрожанрах тощо у 50-ті рр. ХХ століття – перші десятиліття ХХІ століття; 2) встановити типологію гендерних стереотипів.

Парадигму основних гендерних стереотипів репрезентувала така загальна типологія: ціннісні, поведінкові, діяльнісні, предметні, яку розкрито за лексико-семантичним, структурними, виражальними параметрами. Диференційовано ціннісні гендерні стереотипи як носії національно-культурних традицій, суспільно-групових та соціально-особистісних цінностей, аксіологічних параметрів кваліфікації жінок за ролями в суспільстві (епітетні, зокрема найчастотніші з них з оцінним компонентом на позначення кореляцій жінка та соціум, жінка і чоловік, жінка і духовність, жінка та сім’я, жінка і краса; прикладкові, зокрема жінка-матір, жінка-трудівниця, жінка-вчитель, жінка-лікар). Також розглянуто поведінкові гендерні стереотипи; діяльнісні гендерні стереотипи (за професією, соціальним станом); предметні гендерні стереотипи (хліб). Сконцентровано увагу на динамічних аспектах змін у соціокультурній конотації засвідчених стереотипів, їхньому співвідношення зі складниками ціннісної картини світу жінок. Принагідно відзначено, що формою вираження гендерного стереотипу можуть бути як окремі лексеми, так і кліше, фразеологізми побутового та офіційно-ділового стилістичного різновидів.

У висновках автор стверджує, що українськомовний жіночий журнал «Радянська жінка» / «Жінка» як лінгвокультурологічне джерело утримує закріплені в мові архетипові, ціннісні, поведінкові стереотипи, що відбивають стале і часово змінне в образі жінки.

Ключові слова: мова і стать, жіночий журнал, гендерний стереотип, мовна свідомість.


Повний текст:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ls.6.1745

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.