ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ІГРОВОЇ ПРИРОДИ ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО
ТЕКСТУ ЯК ФЕНОМЕНУ ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Oksana Klos

Анотація


Стаття присвячена аналізу теоретичних основ, що мали безпосередній вплив на ігрову при-
роду постмодерністського тексту. Постмодернізм розглядається як суперечливий мистець-
кий напрямок культури та літератури, що, відповідно, зумовлює амбівалентне ставлення
як критиків, так і читачів. Свою теоретичну базу постмодернізм розвинув під впливом
постструктуралістських та постфрейдистських теорій. Гра розглядається як універсальна
категорія, що скріплює суперечливі поняття в постмодернізмі. У статті розкривається
зв’язок між світоглядними позиціями постмодерністів, що передбачають ігрове ставлення
до дійсності, та особливостями ігрового творення постмодерністських текстів. Під ігровим
світоглядом мається на увазі втрата довіри до авторитетів та деконструкція понять усталених
істин та знання. Характерною рисою поглядів постмодерністів є плюралізм. Особлива увага
приділяється проблемі відмінності та маргінальності, головними рисами яких є множин-
ність, локальність та умовність. Увага також приділяється впливу теорій деконструкції та
децентрації на формування концептуальної цілісності поетики та естетики постмодернізму.
Чільне місце у цій статті займає аналіз понять тексту та текстуальності. Обґрунтовується
думка про текстуальну природу світу і людини, що дає підстави розглядати світ з погляду
літературно-художнього осмислення, де панує безперервна вільна гра означників. У широ-
кому розумінні слова постмодернізм виносить на передній план відносність знання, правди,
моральності, значення і дійсності загалом.
Ключові слова: постмодернізм, гра, світогляд, текст, текстуальність, маргінальність, мета-
форичність, децентрація.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2016.129.603

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.