СЕКТОР ІНФОРМАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЇ В КРЕАТИВНІЙ ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ: ОЦІНКА СТРУКТУРИ ЗВ’ЯЗКІВ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТА ПОСТ-ВОЄННОЇ ВІДБУДОВИ

Marianna Kichurchak

Анотація


Анотація. Однією з важливих складових формування креативної економіки, досягнення цілей сталого розвитку та поствоєнного відновлення економіки України та її регіонів є розвиток сектору інформації та комунікації (СІК). Метою статті є визначення головних тенденцій функціонування СІК в креативній економіці та оцінка його значення для сталого розвитку та поствоєнної відбудови України. Автором проаналізовано головні соціально-економічні показники СІК за видами економічної діяльності, порівняно темпи структурних змін у СІК у регіональному розрізі за допомогою індексів Кругмана, регіональної спеціалізації Герфіндаля та Тейла, створено симультативну модель функціонування цього сектора за регіонами України. У 2010–2021 рр. виявлено зростання внеску СІК у розвиток креативної економіки України, досягнення цілей сталого розвитку для економічного зростання, гідної праці та інновацій за кількістю діючих суб’єктів господарювання (% до загальної кількості), капітальними інвестиціями (у % до загального обсягу), обсягом реалізованої продукції суб’єктами господарювання (% до загального обсягу), кількістю зайнятих працівників (% до загальної кількості), доданою вартістю за витратами виробництва суб’єктів господарювання (% до загального обсягу). Війна зумовила швидку адаптацію суб’єктів господарювання у СІК України до діяльності в несприятливих умовах, які завершили 2022 р. з прибутком. Як свідчать індекси регіональної спеціалізації зміна структури економіки регіонів України, що відбувається під впливом розвитку СІК, є незначною, відбувається достатньо повільно та поступово через відносну усталеність галузевої спеціалізації. Симультативна модель для СІК за регіонами України складається з чотирьох регресійно-кореляційних рівнянь, вони описують додану вартість за витратами виробництва суб’єктів господарювання, кількість діючих суб’єктів господарювання і зайнятих у них працівників, структуру експорту послуг у цьому секторі. Результати дослідження можуть бути корисними для розробки заходів секторальної національної і регіональної політики, пов’язаних із поствоєнним зростанням СІК України для зміцнення позицій креативної економіки та досягнення цілей сталого розвитку.

Ключові слова: сектор інформації та комунікації, інформаційно-комунікаційні технології, сталий розвиток, регіони України, креативна економіка, пост-воєнна відбудова, регресійно-кореляційний аналіз і структурні рівняння.


Повний текст:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/meu.2023.49.0.4901

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.