Visn. Lviv. Univ., Ser. Sotsiol. 2017: 11; 122-137 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.11

ІДЕНТИФІКАЦІЯ ІДЕОЛОГІЧНИХ УЯВЛЕНЬ У МАСОВІЙ СВІДОМОСТІ НА ПРИКЛАДІ КОНТЕНТ-АНАЛІЗУ ГАСЕЛ ЄВРОМАЙДАНУ

Y. V. Bilous

Анотація


У статті продемонстровано потенціал методу контент-аналізу для вирішення завдання ідентифікації ідеологічних уявлень у масовій свідомості. Даний концепт пропонується використовувати на заміну поняття «повсякденні ідеології» для позначення сукупності поглядів окремих осіб на соціально значимі цінності оціночного змісту, що є підставою для групування людей, котрі їх поділяють і спрямовуються на спільні дії. Для дослідження саме таких ідеологічних уявлень було обрано гасла періоду «Євромайдану», так як саме вони є гарним прикладом формалізованих проявів масової свідомості ідеологічного змісту. Категоріями контент-аналізу виступили загальні відомості про кожне гасло, об’єкти гасла, членство, цілі гасла, проголошувані цінності. За результатами проведеного контент-аналізу з’ясовано, що ідеологічні уявлення, як і соціальна установка, має трьохкомпоненту структуру. Встановлено, що когнітивний компонент розкривається у з’ясуванні об’єктів та тематики гасел, афективний компонент прослідковується через емоційну оцінку об’єктів та тем, а конотативний компонент – у цілях, проголошених у гаслах. Крім цього, було досліджено додаткові аспекти ідеологічних уявлень: самоідентифікацію, темпоральність та цінності. Що стосується самоідентифікації, то з’ясовано, що ідеологічна ідентифікація лише мінімально присутня в гаслах. Темпоральність гасел дозволяє зрозуміти акцентуацію їх авторів на минулому, теперішньому чи майбутньому. Аналіз цінностей, присутніх в гаслах, дозволяє згрупувати їх у такі категорії, як соціальні цінності, політичні цінності та зовнішньополітичні цінності. Крім того, у статті здійснюється спроба перейти від теоретичного опису визначених категорій до пошуку зв’язку між ними. З цією метою було використано потенціал пакету netCoin в RStudio. Детально розглядається процедура статистичного аналізу категорій контент-аналізу за допомогою програмного забезпечення, що значно спрощує роботу з великими наборами даних та описуються не випадкові збіги категорій контент-аналітичного дослідження. Таким чином, стає зрозумілим, що контент-аналіз дозволяє не лише описати артикульовані ідеологічні уявлення, але й досліджувати їх структуру. Тим не менше, проблема емпіричної ідентифікації ідеологічних уявлень повністю не вирішується. Подальшого розвитку потребують методи виявлення не артикульованих ідеологічних уявлень повсякденної свідомості. Результати даного дослідження опосередковано продемонстрували, що безпосереднє вимірювання таких уявлень (шляхом самоідентифікації) не вирішує проблему, тому перспективним є пошук методів латентного вимірювання неартикульованих ідеологічних уявлень. Стаття буде цікавою для соціологів, політологів, філософів та  інших зацікавлених в дослідженні особливостей функціонування ідеологічних уявлень у масовій свідомості засобами соціологічного дослідження.

Ключові слова: ідеологічні уявлення, масова свідомість, контент-аналіз, гасла Євромайдану.

 

The article demonstrates the potential of the method of content analysis to solve the problem of identifying ideological representations in mass consciousness. This concept is proposed to be used for replacing the concept of «everyday ideologies». Ideological representations of mass consciousness to denote the totality of views of individuals on socially significant values, which is the basis for grouping people who share them and direct them to joint actions. For the study of such ideological representations were chosen slogans of the period of «EuroMaydan». Slogans are good examples of formalized manifestations of mass consciousness with ideological content. The categories of content analysis were: general information about each slogan, the objects of the slogan, membership, goals of slogan and proclaimed values. According to the results of the content analysis, it was found that ideological representations, as social attitude, have a three component structure. It is established that the cognitive component of ideological representations is revealed in the clarification of objects and the topics of slogans; the affective component is followed by an emotional assessment of objects and topics, and a connotative component – in goals of slogans. In the article were explored other aspects of ideological representations: self-identification, temporality and values. It was found that ideological identification was minimally presented in slogans. The temporality of slogans allows us to understand the accentuation of their authors in the past, present or future. The analysis of the values allows us to group them into categories such as social values, political values and geopolitical values. In addition is proposed an attempt to switch from the theoretical description of the identified categories to find a link between them. For this purpose has been used the potential of a netCoin package in RStudio. It is spoken in detail a procedure for statistical analysis of categories of content analysis using software, which is greatly simplifies the work with large data sets. It is described in short search results of non-random coincidence categories of the content-analytical research. Thus, it becomes clear that content analysis allows not only to describe ideological representations which are expressed (in this case – in the documents), but also to explore their structure. Nevertheless, this problem of empirical identification of ideological representation is not solved. A further development requires methods of identifying ideological representations of everyday conciseness that are not articulated and not fixed yet (for example, in mind). The results of this study have shown that the direct measurement of such representations (through self-identification) does not solve the problem; therefore looking for the methods of latent measurement of ideological representations of everyday consciousness is promising. The article will be interesting for sociologists, political scientists, philosophers and others, who interested in the study of the peculiarities of the functioning of ideological representations in the mass consciousness by methods of sociological research.

Key words: ideological representations, mass consciousness, content analysis, Euromaidan Slogans.


Повний текст:

PDF

Посилання


Костенко Н. Досвід контент-аналізу: Моделі та практики: монографія / Наталія Костенко, Валерій Іванов. – Київ: Центр вільної преси, 2003. – 200 с.

Попова И. М. Повседневные идеологии. Как они живут, меняются и исчезают. Київ: Институт социологии НАН Украины, 2000. – 218 с.

Розвиток економічної модернізаційної ідеології. // НДР «Соціокультурний вимір модернізації економіки України (2-й етап: складові та механізми впливу на соціокультурні чинники економічної модернізації)» за ред. О. Балакірєвої. Київ: Інституту економіки та прогнозування НАНУ, 2015.

Сагалаева Е. С. Идеология и повседневность в социально-философской рефлексии: к постановке проблемы. Историческая и социально-образовательная мысль. T. 6. № 6, Ч. 1, 2014 С. 299–302.

Трач Н.«Разом – сила!»: Риторика українського спротиву. Соціолінгвістичні есеї / Надія Трач. – Київ: Кліо ТОВ, 2015. – 144 с.

Щербаков М. Модель уровней самоидентификации личности [Електронний ресурс] / М. Щербаков. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ipd.ru/articles/ident_article.shtml.

Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности / В. А. Ядов. – 3-е изд., испр. – Москва: Омега-Л, 2007. – 567 с.

Dijk T. A. Ideology and discourse analysis / Teun A. van Dijk // Journal of political ideologies. – 2006. № 11 (2).

Dijk T.Ideology: A Multidisciplinary Approach / Teun A. van Dijk. SAGE Publications Ltd. 1998. 365 p.

Package ‘netCoin’ [Електронний ресурс] / M. Escobar, C. Prieto, D. Barrios, L. Martinez-Uribe // CRAN. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://cran.r-project.org/web/pack-ages/netCoin/netCoin.pdf.

R Core Team. R: A language and environment for statistical computing [Електронний ресурс] / R Core Team // R Foundation for Statistical Computing. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.R-project.org/.

Tarkowska E. Uncertainty of the Future and Domination of Presentist Orientation: a New or Lasting. Phenomenon? / Tarkowska E.// Sisyphus Sociological Studies. 1989.

REFERENCES

Kostenko N., Ivanov V. (2003). Dosvid kontent-analizu: Modeli ta praktyky: Monografi ja [Content analysis experience: Models and practices: Monograph]. K.: Centr vil’noi’ presy. [in Ukrainian]

Popova I. M. (2000). Povsednevnye ideologii. Kak oni zhivut, menyayutsya i ischezayut. [Everyday ideology. How they live, change and disappear]. K.: Institut sotsiologii NAN Ukrainy. 218 p. [in Russian]

Rozvytok ekonomichnoi’ modernizacijnoi’ ideologii’. (2015) // NDR «Sociokul’turnyj vymir modernizacii’ ekonomiky Ukrai’ny (2-j etap: skladovi ta mehanizmy vplyvu na sociokul’turni chynnyky ekonomichnoi’ modernizacii’)» za red. O. Balakirjevoi’ [Development of economic modernization ideology]. – Kiev: NASU Institute for Economics and Forecasting. [in Ukrainian]

Sagalaeva E. S. (2014). Ideologija i povsednevnost’ v social’no-fi losofskoj refl eksii: k postanovke problemy. [Ideology and everyday life in the social philosophy reflecton: an approach to bringing forth an issue]. Historical and social educational ideas Tom 6 #6, Part 1. [in Russian]

Trach N. (2015) «Razom – syla!»: Rytoryka ukrai’ns’kogo sprotyvu. Sociolingvistychni esei’ [Together – Strength! «: Rhetoric of Ukrainian resistance. Sociolinguistic essays]. K.: Klio TOV [in Ukrainian]

Shherbakov M. Model’ urovnej samoidentifi kacii lichnosti. URL: http://www.ipd.ru/articles/ident_article.shtml. [in Russian]

Jadov V. A. (2007). Strategija sociologicheskogo issledovanija. Opisanie,objasnenie, ponimanie social’noj real’nosti [Strategy of sociological research] Moskva: Omega-L [in Russian]

Dijk T. A. Ideology and discourse analysis / Teun A. van Dijk // Journal of political ideologies. – 2006. № 11 (2).

Dijk T. Ideology: A Multidisciplinary Approach. / Teun A. van Dijk. SAGE Publications Ltd. 1998. 365 p.

Package ‘netCoin’ [Електронний ресурс] / M.Escobar, C. Prieto, D. Barrios, L. Martinez-Uribe // CRAN. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://cran.r-project.org/web/packages/netCoin/netCoin.pdf.

R Core Team. R: A language and environment for statistical computing [Електронний ресурс] / R Core Team // R Foundation for Statistical Computing. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.R-project.org/.

Tarkowska E. Uncertainty of the Future and Domination of Presentist Orientation: a New or Lasting. Phenomenon? / Tarkowska E.// Sisyphus Sociological Studies. 1989.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Контакти:

м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319

visnyk.sociology@lnu.edu.ua