Visn. Lviv. Univ., Ser. Sotsiol. 2017: 11; 54-68 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.05

ДО ПРОБЛЕМИ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ  У СОЦІОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Yu. Pachkovskyy, M. Blikhar

Анотація


У статті проаналізована проблематика духовних цінностей у зв’язку з категорією «духовності». За результатами проведеного експертного опитування визначено формально-логічні критерії для поділу духовних цінностей, до яких віднесено: духовна цінність як особистісна риса; духовні цінності як діяльність; духовні цінності як норма; духовні цінності як принципи; духовні цінності як ставлення до себе та оточуючих; духовні цінності як дороговказ; духовні цінності як надбання і елемент культури; духовні цінності як нематеріальні об’єкти; духовні цінності як засіб виховання; духовні цінності як духовний світ, світогляд. Виявлено, що у зміст поняття «духовні цінності» закладено чотири виміри: особистісний, діяльнісно-нормативний, світоглядний та цивілізаційно-культурний. На основі цього запропоновано авторське визначення духовних цінностей, згідно якого духовні цінності – це те, що спонукає людину не лише до самовдосконалення, але й до активної світоглядно-діяльнісної активності, спрямованої на творення власного і позаособистісного духовного середовища на засадах культурно-цивілізаційного поступу людства.

Ключові слова: духовність, духовні цінності, формально-логічний  поділ, культурно-цивілізаційний поступ

 

The problems of spiritual values in relation to the category of «spirituality» were analyzed in the article. Attention was paid to the fact that in modern scientific discourse spiritual values are regarded as the product of activity (primarily on internal, centered on the individuality, entire individual sense of good and evil); as a sort of guidelines that define the meaning of human existence and social groups, society; as something that is inseparable from the moral and legal regulation of human’s behavior and interpersonal relationships; as the vertex achievements of mankind; as internal belief based on a long-term socialization in a certain socio-cultural environment. The results of the expert survey the formal and logical criteria for division of spiritual values were defined. The following includes: spiritual value as a personal trait; spiritual values as activity; moral values as the norm; moral values as principles; moral values as attitudes to themselves and others; moral values as a guide; spiritual values and heritage as an element of culture; moral values as intangible items; moral values as means of education; spiritual values as the spiritual world, outlook. The study of the concept of «spiritual values» laid in four dimensions: personal, action-normative, ideological and civilization-cultural. The proposal author’s determination of spiritual values was based on these facts. According to that the spiritual values mean something that encourages people not only to improve themselves, but also to active participation in ideological activity aimed at creating of personal and out-of-personal spiritual environment on the basis of cultural and civilizational development of mankind. According to the results of the analysis of experts’ answers in the content of the concept of «spiritual values», there are four dimensions: personal, activity-normative, ideological and civilizational-cultural. Each of these measurements holds a special place in the system of formation of spirituality. In the early stages of personality formation, the most important is personal and activity-normative dimension, which is connected with the formation of the individual in the process of socialization. Accordingly, the formation of spiritual values is a complicated mechanism for the formation of high-spiritual needs and motives, high moral goals and meanings of being of a person who is responsible for his actions, the community and society. Consequently, spiritual values resist narrow selfish interests, utilitarian and pragmatic values. Spiritual values    are what prompts a person not only to self-improvement, but also to activity aimed at the creation of an own and extra-personal spiritual environment on the basis of the cultural and civilizational progress of humanity.

Key words: spirituality, spiritual values, formal and logical separation, cultural and civilizational progress.


Повний текст:

PDF

Посилання


Баева Л. В. Духовность личности с позиции экзистенциальной аксиологии / Л. В. Баева // Философия образования. – 2003. – № 8. – С. 46–57.

Бех І. Д.Цінності як ядро особистості / І. Д. Бех // Цінності освіти і виховання: наук. метод. зб. / За заг. ред. Сухомлинської О. В.; АПН України. – К., 1997. – С. 8–12.

Бурдье П.Начала: сборник: пер.с фр. Н. А. Шматко / П. Бурдье. – М. : SocioLogos : Фирма «Адапт», 1994. – 288 с.

Воропаєва В. Г.Формування духовних цінностей як субстанційна основа становлення особистості в умовах кризового соціуму / В. Г. Воропаєва // Соціальні технології., 2011. – № 51. – С. 364–373

Гусаківська С. С.Духовні цінності у формуванні особистості майбутнього виховате-ля ДНЗ / С. С. Гусаківська // Проблеми загальної та педагогічної психології, т. XIII, ч. 4. – 2011 // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПНУ. – С. 120–126.

Ґжеґорчик А.Вступ до раціоналістичної філософії / А. Ґжегорчик [Пер. з польської О. Гірний, Б. Домбровський]. – Варшава-Львів, 1997. – 263 с.

Джигун Л., Духовно-моральні цінності і орієнтація особистості / Л. М. Джигун, Л. В. Цвяк // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2011. – Вип. 8. – С. 26–31.

Дудченко В. С.Ненасилля як духовний фактор соціокультурного розвитку люд-ства: соціально-філософський аналіз. [Монографія] / В. С. Дудченко. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2010. – 160 с.

Маценко Ж. М.Новітня парадигма духовності: філософсько-психологічне підґрунтя / Ж. М. Маценко // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – 2011. – Т. XII. – Ч. 4. – С. 292–301.

Москалець В.Психологія релігії: навчальний посібник / В. П. Москалець. – Київ: Академвидав, 2004. – 240 с.

Мукомел С. А.Формування духовних цінностей старшокласників в умовах соціально-виховуючого середовища: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05 / Мукомел Світ-лана Анатоліївна. – Луганськ, 2005. – 20 с.

Орел В. В.Соціальний досвід як джерело індивідуалізації особистості /. В. В. Орел // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : зб. наук. пр. – Київ : Політехніка, 2009. – № 3 (27). – Ч. 2. – С. 147–151.

Пірен М., Ребкало В.Духовність особистості – основна цінність демократичного суспільства / М. Пірен, В. Ребкало // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. – 2011. – Вип. 2. – С. 228–236.

Победа Н. А.Возрождение духовности как предмет социологического анализа / Н. А. Победа // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 2000. – С. 43–52.

Попович Н. М.Зміст і структура професійно-особистісного досвіду / Н. М. Попович // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2012. – Вип. 12. – С. 130–134.

Руткевич Е. Д.«Социология духовности»: проблемы становления / Е. Д. Руткевич // Вестник Института социологии. – № 2 (9). – 2014. – С. 37–65.

Ручка А.Інтегралістська соціологія Пітирима Сорокіна /А.Ручка // Соціологічна теорія:традиції та сучасність : Навчальний посібник / За ред. А.Ручки. – Київ: Ін-т соціології НАН України, 2007. – 363 с.

Ручка А.Ціннісна зміна як провідна тема сучасного соціологічного аналізу / А. Ручка // Український інформаційний простір: Науковий журнал Інституту журналістики і міжнародних відносин Київського національного університету культури і мистецтв / Гол. редактор М. С. Тимошик. – Число 1. – У 2-х ч.– Ч. 2. – К.: КНУКІМ, 2013. – 328 с. – С. 163–169

Савельєв Ю. Б.Емансипаційні цінності і толерантність у контексті модернізації українського суспільства [Електронний ресурс] / Ю. Б. Савельєв. – Режим доступу: http://www.ukr-socium.org.ua/Arhiv/Stati/US-1-2015/68-81.pdf.

Сокурянська Л. Г.Духовний світ сучасного студенства: теоретичні підходи тa категоріальний апарат дослідження / Л. Г. Сокурянська // Вісник Харківського нац. ун-ту ім.. В. Н. Каразіна. Сер. «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – 2012. – № 993. – Вип. 29, – С. 151–157.

Тезаурус социологии: темат. слов.-справ. / под ред. Ж.Т. Тощенко. – Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. – 487 с.

Токарева С. Б.Проблема духовного опыта и методологические основания духовности / С. Б. Токарева. – Волгоград, Изд-во ВолГУ, 2003. – 256 с.

Черепанова С. О.Філософія родознавства / С. О. Черепанова: навч. посібник / С. О. Черепанова . – Київ: Знання, 2008 . – 460 с.

Шевчук З. М.Особливості психологічного змісту духовних цінностей особистості та їх розвиток у виховному діапазоні / З. М. Шевчук // Проблеми сучасної психології. – 2010. – Вип.10. – С. 842–852.

Шелер М.Избранные произведения / М. Шелер ; сост. и науч. ред. А. А. Денежкина ; пер. с нем. А. В. Денижкина, А. Н. Маминкина А. Ф. Филиппова. – Москва : Гносис, 1994. – 490 с.

Шкіренко О. В.Психологічний зміст духовних цінностей і культури особистості майбутнього професіонала [Електронний ресурс] / О.В. Шкіренко. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/5995/.

Штомпка П.Социология. Анализ современного общества / П. Штомпка; [пер. с польск. С. М. Червонной]. – Москва : Логос, 2005. – 664 с.

Mariański J.Moralność w kontekście społecznym / J. Mariański. – Kraków: NOMOS, 2014. – 333 s.

Rejman K.Kapitał społeczny w kontekście teorii społeczeństwa obywatelskiego / K.Rejman // Społeczeństwo obywatelskie. Modele teoretyczne i praktyka społeczna, red. E. Balawajder. Lublin: KUL, 2007. – S. 59–70.

Tischner J.Myślenie według wartości / J. Tischner. - Kraków: Znak, 1982. – 700 s.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Контакти:

м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319

visnyk.sociology@lnu.edu.ua