PROBLEMS OF SOCIAL MOBILITY
OF BOARDING SCHOOLS GRADUATES

Н. М. Гордієнко

Анотація


The paper presents an investigation into social mobility of boarding school graduates,
as one of the issues concerning forming life paths of this population section, on the basis of
fi ndings of social studies. Social mobility is defi ned as relocation of a person or a group in
social space that is accompanied with status change within the general social dynamics process.
Separate types of social mobility are revealed (economical, professional, institutional,
civilisation-related, modernisation-related), which characterize its dynamics.
A sociological survey evidences that education level of boarding school graduates
tends to be lower than that of town population. A high level of subjective social mobility is
observed from parents wishing to give their children a better education and boarding school
graduates wishing to continue studies and reach a higher social level. Though not all parents
of boarding schoolchildren received a higher education (55 %), 90 % of them advice their children to pursue their university studies and try to further the intent. Only 6 % of parents
consider specialized secondary education for their children, which is actually received by
47 % of respondents. The discrepancy is explained by the actual lack of resources by parents
and children needed for university studies. Empirical research evidences a low intergenerational
mobility of boarding school graduates against a high subjective mobility.
Keywords: social mobility, intergenerational mobility, subjective mobility, boarding
school graduates.

Посилання


Коваліско Н. В. Основи соціальної стратифікації : навч. посібник / Н. В. Коваліско. –

Львів : Магнолія 2006, 2009. – 328 с.

Кузьменко Т. М. Соціальна мобільність: наукова ретроспектива та реалії сучасного

українського суспільства / Т. М. Кузьменко // Наукові праці історичного факультету

Запорізького державного університету. – Запоріжжя : Просвіта, 2008. – Вип. XXIV :

Соціальні та національні чинники революцій і реформ в Україні: проблеми

взаємовпливів. – С. 288–295.

Макеєв С. Соціальна мобільність у стратифікованому просторі / С. Макеєв, С. Оксамит-

на // Структурні виміри сучасного суспільства : навч. посібник / за ред. С. Макеєва. –

Київ, 2006. – С. 190–208.

Оксамитна С. Міжгенераційна класова та освітня мобільність / Світлана Оксамитна. –

Київ : НаУКМА ; Аграр Медіа Груп, 2011. – 287 с.

Охват населения Украины высшим образованием составляет 76% [Электронный

ресурс]. – Режим доступа : http://www.unian.net/society/1023768-ohvat-naseleniyaukrainyi-

vyisshim-obrazovaniem-sostavlyaet-76-institut-demografi i.html.

Руткевич М. Н. Социальные перемещения / М. Н. Руткевич, Ф. Р. Филиппов. –

Москва : Мысль, 1970. – 253 с.

Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / П. А. Сорокин ; под ред.

А. Ю. Согомонова. – Москва : Политиздат, 1992. – 544 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Контакти:

м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319

visnyk.sociology@lnu.edu.ua