Концептуалізація стилю життя в соціологічному дискурсі
Анотація
У статті ґрунтовно досліджується концепт стилю життя у соціологічному дискурсі. Здійснений аналіз останніх публікацій засвідчив актуальність розгляду цього складного соціокультурного феномену, що включає різні моделі поведінки, цінності, ідентичності і матеріальні умови та відображає специфіку стратифікаційних процесів й може бути значущим індикатором соціальних нерівностей та інтенсивності мобільності у суспільстві.
Висвітлені погляди класиків соціології М. Вебера, Г. Зіммеля,Т. Веблена, Ж. Бодрійяра, В.Уорнера, О.Тофлера, П. Бурдьє та інших вказують на взаємозв'язок між стилем життя, споживчою поведінкою та соціальним статусом індивіда, що в подальшому були розвинені теоретиками суспільства постмодерну, які виокремлюють нові критерії стратифікації суспільства, базовими з яких є стиль життя (символічні образи споживчих речей, «набори ідентичності» і життєві практики). Обґрунтовано, що концептуалізація стилів життя дозволяє ґрунтовніше пов'язувати диспозиції та організовані практики соціальних суб’єктів з різноманіттям чинників, характерних для індивідуалізованого суспільства. Стиль життя розглянуто як зовнішнє вираження, практичне втілення основних цінностей особистості, тактичний прояв її стратегічних уявлень. Стиль життя як соціологічний концепт інтегрує в собі життєві практики індивіда, об'єднані і керовані єдиною спрямованістю, доцільністю і освоєними моделями поведінки під впливом різних соціальних інститутів. Розглянуто типологію стилів життя з врахуванням як поведінкової, так і ціннісної складової, що відображаються як суб’єктивні, так і об’єктивні його компоненти в умовах (не)стабільних суспільств.
Представлено теоретичні розробки, які сфокусовані на двох моментах: по-перше, на ролі стилю життя у відтворенні соціальної структури суспільства і, по-друге, на стилі життя як інструменті ідентифікації особи, що реалізується головним чином завдяки споживанню. Окреслено перспективу використання концепції акціонізму - створення теоретичного конструкту стилю життя, що дозволить на емпіричному рівні інтерпретувати соціальні й споживчі практики, а відтак класифікувати стилі життя представників різних статусно-професійних груп у сучасному українському суспільстві.
Ключові слова: стиль життя, соціальна стратифікація й нерівність, споживча поведінка, соціальний статус, ідентичність, цінності, соціальні практики, індивідуалізація, статусно-професійні групи та конструювання їх ідентичності.
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Контакти:
м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319
visnyk.sociology@lnu.edu.ua