Покажчик мотивем і мотивів української повстанської пісенності: (тип “мотиви – дії/ситуації”)
Анотація
Мотивний покажчик є одним із сучасних способів осмислення змісту фольклорної традиції. Науковці різних країн світу, в тому числі й українські, вже більше століття використовують фольклорні покажчики різних типів (сюжетні, мотивні, ключових слів, художніх засобів тощо) як надійний і необхідний інструмент дослідження фольклору. Покажчики не лише полегшують пошукову роботу дослідника (з чого власне і почалася їх актуалізація у фольклористиці; згадаймо, до прикладу, першу таку працю світового визнання – “Покажчик казкових типів” Анті Аарне, 1910), а й дають змогу оприявнювати й систематизувати різнопланові ознаки, атрибути, особливості фольклорних творів – що робить їх цінним й цілком самодостатнім науковим дослідженням.
“Покажчик мотивем і мотивів української повстанської пісенності” – частина дисертаційного проекту Соломії Мазур, націленого на аналіз мотивного фонду українських повстанських пісень. У покажчику зроблено спробу систематизувати зміст фольклорних повстанських пісень на основі мотиву як “найпростішої оповідної одиниці для вибудови сюжету фольклорного чи літературного твору” (Роман Кирчів). Питання про те, як назвати найменшу неподільну одиницю змісту у творі, яка її структура, види, принципи групування тощо – дискусійне для сучасної фольклористики, однак сподіваємося, що наш покажчик буде корисним для прихильників різних теорій. При його створенні було обрано методологічний підхід, застосований у “Покажчику мотифем і мотивів української соціально-побутової лірики” Оксани Кузьменко (2013), в основу якого покладено поділ мотивів на п’ять типів: 1) мотиви–дії/ситуації; 2) мотиви – психологічного стану персонажа; 3) мотиви–описи; 4) мотиви–характеристики; 5) мотиви – мовлення (типологізація Боріса Путілова, додано “мотиви – психологічного стану”). Мотиви подано у вигляді таблиці із такими класифікаційними й інформаційно-ілюстративними компонентами (заданими у колонках таблиці): 1) мотивема (тема), 2) власне мотив, 3) аломотив (варіант мотиву), 4) назва пісні (у якій мотив зреалізовано) та 5) фрагмент тексту, з якого безпосередньо виокремлено мотив. Мотивеми та власне мотиви нумеруємо, при цьому наголошуємо, що нумерація нашого покажчика не ідентична із покажчиком Оксани Кузьменко, оскільки в аналізованих пісенних пластах лише частина мотивем та мотивів збігається.
Джерельною базою для створення “Покажчика мотивем і мотивів повстанської пісенності” є тексти повстанських пісень зі збірника “Пісні УПА” (Торонто, 1996), який побачив світ у 25 томі серії “Літопис Української повстанської армії”. Пісні зібрав й упорядкував український композитор і диригент Зеновій Лавришин (м. Торонто, Канада). У процесі роботи над збірником упорядник охопив широкий спектр різних за формою і хронологією джерел, намагався у міру можливостей дотримуватися спеціальних наукових вимог щодо упорядкування текстів, прагнучи подати репрезентативне зібрання традиції. Містячи 672 твори (604 нумеровані і 68 ненумерованих творів і фрагментів у додатках), збірник “Пісні УПА” на сьогоднішній день є найповнішим зібранням повстанської пісенності і за відсутності академічного корпусу повстанського фольклору приречений слугувати основною джерельною базою для наукових студій повстанської проблематики. Для дослідження мотивного фонду повстанської пісенності зі збірника було відібрано 319 творів.
У пропонованому “Покажчику мотивем і мотивів повстанської пісенності” представлено мотиви типу “дії/ситуації”. У процесі аналізу відібраних 319 повстанських пісень було виокремлено 159 мотивів, які згруповано у 38 мотивем:
|
|
|
1.1. Народження; 1.2. Постання; 1.3. Плекання; 1.4. Приготування до виїзду; 1.5. Вирушання; 1.6. Виряджання; 1.7. Прощання; 1.8. Вербування; 1.9. Молитва; 1.10. Відпочинок; 1.11. Взаємовідносини героя з дівчиною; 1.12. Вишкіл; 1.13. Співи; | 1.14. Планування; 1.15. Вартування; 1.16. Святкування; 1.17. Благословення; 1.18. Царювання; 1.19. Ходіння в село; 1.20. Переховування; 1.21. Боротьба; 1.22. Помста; 1.23. Військовий похід; 1.24. Бій; 1.25. Зрада; 1.26. Поранення; 1.27. Смерть; | 1.28. Похорон; 1.29. Вшанування загиблого товариша; 1.30. Воскресіння; 1.31. Вістка; 1.32. Передача; 1.33. Повернення; 1.34. Вітання; 1.35. Зустрічання; 1.36. Визволення; 1.37. Ворожий напад; 1.38. Злодіяння ворога. |
|
|
|
Робота над “Покажчиком мотивем і мотивів повстанської пісенності” триває з 2013 року і щораз більше утверджує у доцільності й перспективності обраної методології. Найперше, ми отримуємо реальну (і доказову) змістову палітру повстанської пісенності у її конкретній мотивній реалізації (зокрема частотність мотивів одразу унаочнює, які теми насправді домінують і є пріоритетними для цього фольклорного пласту, що дає змогу уникати заангажованості, упередженості чи вибірковості в науковому аналізі тематики). По-друге, сконсолідований, системний рух і співпраця у створенні подібних мотивних покажчиків (рухаючись від одного фольклорного жанру чи пласту до іншого) у перспективі наблизить нас до заповітної мрії фольклористики – подати “загальний огляд мотивів, що обіймав би усі галузі української словесності”, і в такий спосіб відповісти на запитання, “що уявляє собою українська словесність, який її зміст, який обсяг, які стичні точки з словесністю інших народів” (Філарет Колесса, 1936 рік).
Ключові слова: українська повстанська пісенність, мотивема, мотив, аломотив, мотивний покажчик.Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpl.2017.66.7543
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.