
Visn. Lviv. Univ., Ser. Zhurn. 2018: 44; 157–134 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2018.44.9364

УДК 654.19: 327.88(477)

ГЛУШІННЯ ПРОГРАМ УКРАЇНСЬКИХ РЕДАКЦІЙ  
ЗАКОРДОННИХ РАДІОСТАНЦІЙ У ПЕРІОД «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ»

Іван Ципердюк
ПВНЗ «Університет Короля Данила»,

вул. Є. Коновальця, 35, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
e-mail: ivandjuk@ukr.net

У статті розглянуто особливості глушіння програм українських редакцій закор-
донних радіостанцій під час протистояння Радянського Союзу та Заходу у XX столітті. 
Показано, що радянські ідеологи надавали особливого значення радіовійні з радіостан-
ціями «Свобода», «Голос Америки», Бі-Бі-Сі, «Німецька хвиля», радіо «Ватикан» та ін. 
Наголошено, що найінтенсивніші перешкоди в ефірі створювались передовсім для радіо
станцій, які транслювали матеріали українських дисидентів.

Ключові слова: українські редакції закордонних радіостанцій, глушіння, холодна 
війна, дисиденти.

Для того щоб почути правдиву інформацію про стан справ у державі та світі, ра-
дянські громадяни налаштовували радіоприймачі на хвилі радіостанцій «Свобода», 
«Голос Америки», Бі-Бі-Сі, «Німецької хвилі» та ін. Увесь період «холодної війни» 
між Заходом та СРСР характеризувався нарощуванням потужностей радіостанцій 
вільного світу, які вели мовлення на територію Радянського Союзу та країн соціаліс-
тичного табору. У відповідь СРСР та його сателіти почали інтенсивно розбудовувати 
колосальну систему радіоперешкод, основною метою якої було завадити слухачам 
приймати програми «ворожих радіоголосів». У результаті побудова мережі глушін-
ня програм закордонних радіостанцій обійшлася у велетенські суми, які, як наслі-
док, недотримували промисловість, сільське господарство, наука та культура. Однак 
політика ізоляції від демократичного світу в інформаційній сфері, яку здійснював 
Радянський Союз, позбавляючи власних громадян права на отримання та обмін ін-
формацією, як це гарантувала відповідна резолюція Генеральної асамблеї ООН від 
14 грудня 1950 року, цілком відповідала офіційному курсу держави, спрямованому 
на збереження будь-якою ціною влади КПРС: «Совєтське радіоглушіння було лю-
тим, а досвідом в експлуатації такого устаткування просили поділитися також кому-
ністичні керівництва у Східній Європі. «Голос Америки», Бі-Бі-Сі, «Радіо Свобода» 
та «Радіо Вільна Європа» не можна було почути на цих теренах упродовж багатьох 
років. Радіоприймачі перепроектовувалися для виключення можливості слухання 
небажаних короткохвильових частот» [1: 416]. Інформація, яка надходила із Заходу 

© Ципердюк І., 2018

ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44. С. 157–164
Visnyk of the Lviv University. Series Journalism. 2018. Issue 44. P. 157–164

http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2018.44.9364


158
Ципердюк І.

ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

через радіоефір, не лише руйнувала монополію офіційних радянських ЗМІ, але й 
висвітлювала найбільш непривабливі сторони радянської дійсності.

Побудова велетенської за своїми масштабами системи радіоперешкод, яку 
створив СРСР, не має аналогів в історії. Вивчення цієї проблеми постійно привер-
тало увагу науковців. Різних її аспектів торкалися у своїх працях вчені-журналісти-
кознавці: І. Мащенко, Ю. Каганов, О. Ремовська, О. Богуславський, І. Гель та ін. Ли-
товський радіожурналіст та науковець Р. Плейкіс опублікував окреме дослідження, 
у якому детально аналізує особливості глушіння закордонних радіостанцій у СРСР, 
спираючись на численні факти та документи, які йому вдалося зібрати в 90-х роках 
XX ст., перебуваючи на посаді міністра зв’язку Латвії. Однак ці дослідження вимага-
ють узагальнення і з’ясування особливостей глушіння програм українських редак-
цій закордонних радіостанцій.

Мета нашого дослідження – проаналізувати специфіку глушіння програм укра-
їнських редакцій закордонних радіостанцій, те, скільки коштів вкладалося в цей 
напрямок, а також причини особливої уваги радянських ідеологів до закордонного 
радіомовлення на Україну.

Першість у застосуванні радіоперешкод щодо сигналів радіостанцій ворожих 
країн належить Німеччині та Радянському Союзу. У 20-х роках XX ст. Німеччина 
«глушила» радіостанцію Комінтерну. СРСР розпочав глушіння «ворожих радіого-
лосів» 1931 року. Однак планово Радянський Союз почав використовувати глушіння 
як основний елемент протистояння в радіоефірі напередодні Другої світової війни: 
«Систематичне глушіння іноземних радіостанцій Радянський Союз розпочав, за різ-
ними даними, у 40-х роках: тоді під «гарячу руку» потрапило радіо «Ватикан». У те 
ж десятиліття СРСР записало собі у вороги ще й «Голос Америки» та «Бі-Бі-Сі». До 
середини XX століття Радянський Союз озброївся потужною системою радіозахис
ту: майже дві тисячі передавачів працювали на придушення «ворожого» сигналу 
з-за кордону» [2: 23]. Глушіння разом із перехопленням та контрпропагандою стало 
одним із основних механізмів протидії закордонним радіостанціям.

Ведення радіовійни з боку Радянського Союзу було закономірним наслідком 
надзвичайних зусиль для встановлення тотального контролю над поширенням не-
залежної інформації. Слухачі СРСР прагнули ознайомитися з альтернативною офі-
ційній позицією щодо подій у державі та за кордоном. Цьому сприяло також те, що 
закордонні радіостанції, як і належить масмедіа, миттєво реагували на поточні події: 
«Характеризуючи західне радіомовлення, слід вказати на його більшу інформатив-
ність у порівнянні з неоперативними та закритими радянськими ЗМІ, що давало пер-
шому значні переваги. Про масу подій радянські громадяни дізнавалися саме з захід-
ного радіо» [3: 60]. Натомість у СРСР та соціалістичних країнах-сателітах домінував 
кардинально інший підхід: «Для радянської влади відразу став проблематичним 
головний принцип функціонування радіо, як безперешкодного засобу поширення 
інформації, котрого не могли обмежити жодні політичні кордони, а відтак великі зу-
силля було спрямовано на те, щоб установити тотальний контроль над радіопросто-
ром і боротися із загрозами впливу ззовні» [4].

З 1948 року глушіння програм іноземних радіостанцій, яке здійснював Радян-
ський Союз, повністю суперечило Загальній декларації прав людини, стаття 19 якої 
закріплювала право на свободу переконань і їхнє вільне волевиявлення. Це право 
передбачало, що «кожна людина має право на свободу переконань і на їх вільне вияв-



159
Ципердюк І.
ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

лення; це право включає свободу безперешкодно дотримуватись своїх переконань та 
свободу шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами 
і незалежно від державних кордонів» [5]. Як уже відзначалося, 1950 року ООН при-
йняла резолюцію (як рекомендаційний документ), у якій засудила практику глушін-
ня. Однак це жодним чином не вплинуло на діяльність Радянського Союзу в цій сфе-
рі. Навіть навпаки – 19 січня 1961 року була прийнята постанова ЦК КПРС «Щодо 
заходів по посиленню боротьби з ворожою радіопропагандою», яка обґрунтувала 
значне зростання витрат на глушіння «ворожих радіоголосів».

У сфері особливої уваги радянських ідеологів цілком закономірно перебува-
ла Україна через визвольні змагання та численні повстання 20-30-х років, боротьбу 
УПА в роки Другої світової та повоєнний час, рух шістдесятників, найбільшу кіль-
кість політв’язнів-українців у таборах та тюрмах. Трансляції програм українських 
редакцій закордонних радіостанцій у цьому контексті сприймалися як цілком воро-
жі, що підсилюють позиції дисидентів в УРСР, встановлюють зв’язок правозахисни-
ків із вільним світом. Завідувач ідеологічного відділу, а пізніше секретар ЦК КПУ 
Л. Кравчук так описував тодішню ситуацію в Україні: «По-перше, була розроблена 
ціла величезна система глушіння радіопередач, це робила радянська влада, партія, 
КДБ. Я знав цифри, я вже про них трохи забув, які ці цифри, але вклади у глушіння 
були набагато більші, ніж розвиток самої системи радіо і телебачення. Під Києвом 
були цілі гектари землі, зайняті глушильними системами, і пробитися через них 
було надзвичайно важко» [6].

Як свідчать сучасники, на хвилях радіо «Свобода», намагаючись допомогти 
аудиторії в СРСР прорватись через кордони радіоперешкод, постійно передавали 
схему створення власними руками спеціальної антени, яка допомогла б зменшити 
дію глушіння і дала змогу приймати програми «ворожих радіоголосів». Така інфор-
мація для слухачів у СРСР була не зайвою, бо лише в Україні діяли сотні глушилок: 
«Радіоцентри, технічні засоби яких здійснювали радіопротидію, були розташова-
ні в містах: Дніпропетровськ, Донецьк, Київ, Львів, Одеса, Сімферополь, Ужгород, 
Харків, Чернівці. Всього по Україні працювало 307 передатчиків, у т. ч. по Києву – 
72» [7: 196]. Цю інформацію у порівнянні з іншими республіками СРСР наводить 
Р. Плейкіс: «У 80-ті роки в Литві з населенням 3,5 млн. осіб було 60 передавачів на 
5-ти РВП (радіостанція встановлення перешкод. – І. Ц.), в Білорусії (10 млн.) – 90 пе-
редавачів, в Україні – більше 300 передавачів. В 1986 р. в СРСР було 13 потужних 
РВП дальнього радіозахисту (100–120 передавачів) і міські станції глушіння у 81 
місті (приблизно 1200–1300 передавачів)» [8]. І це була далеко не межа. 1984 року 
вийшла постанова Політбюро ЦК КПРС й уряду СРСР про будівництво на Україні 
18 комплексів радіоперешкод на 15–20 передавачів кожен. Їх повинні були ввести в 
дію до 1989 року, натомість до 1990 року вдалося збудувати лише три такі комплекси 
[9: 124].

Радянський Союз на глушіння програм радіостанцій «Свобода», «Голос Аме-
рики», Бі-Бі-Сі, «Німецької хвилі», радіо «Ватикан» та інших виділяв колосальні 
кошти: «За даними звітів ЦРУ США, наприкінці 60-х років щорічні витрати СРСР 
на глушіння і пов’язані з ним операції («успішні лише ситуативно») сягали близько 
150 мільйонів доларів, тоді як загальний бюджет Радіо Вільна Європа і Радіо Сво-
бода у ті роки становив майже 35 мільйонів доларів» [2: 27]. Журналістикознавець 
І. Мащенко у своєму дослідженні про особливості функціонування тоталітарного 



160
Ципердюк І.

ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

ефіру підтверджує цю інформацію, відзначаючи, що значна частина коштів (майже 
тридцять відсотків), «які за радянських часів виділялися на розвиток і вдоскона-
лення матеріально-технічної бази радіомовлення і телебачення в Україні, йшла, за 
висновком телевізійників, на «нагрівання ефіру», тобто на заглушування «ворожих 
радіоголосів» [9: 124]. Загалом лише впродовж 1971–1988 рр., за оцінками західних 
експертів, було витрачено 1 мільярд карбованців [8]. Ветеран радіостанції «Свобо-
да» Джин Сосін стверджував, що 70% глушіння з боку СРСР було скеровано на ра-
діо «Вільна Європа» і радіо «Свобода». Незважаючи на такі неймовірні фінансові 
витрати, радянським ідеологам не вдавалося зупинити потік інформації, який поши-
рювали радіостанції вільного світу. Усі в Радянській Україні (від робітників та селян 
до студентів та науковців), хто прагнув мати доступ до правди, слухали програми 
українських редакцій закордонних радіостанцій: «Професор, історик Ярослав Гри-
цак пригадує, як у 70-х, ще студентом, йдучи дуже рано на потяг селом, можна було 
почути звуки радіостанції Радіо Свобода. Майже усі люди по селах слухали «ворожі 
голоси» у період «залізної завіси». Поки йшов, то міг послухати усі новини» [10]. Зна-
ний український інтелектуал, дисидент Мирослав Маринович наголошує, що слу-
хання «ворожих радіоголосів» в Україні, незважаючи на глушіння, формувало не 
лише його особисто та друзів-дисидентів, але й усе суспільство. Були цілком прак-
тичні результати від прослуховування програм українських редакцій закордонних 
радіостанцій. Учитель з Івано-Франківщини Василь Яківчик згадує: «Мене Свобода 
в 72-му році врятувала від арешту, тому що я працював у гімназії і дізнався, що у 
моїх товаришів був обшук у січні і я за той час, що до мене мали прийти, поховав усі 
матеріали. А мав їх дуже багато: Сверстюка «Собор в риштованні», «Котляревський 
сміється», і другі праці мав. А до мене з обшуком прийшли аж у березні, так що я до 
того часу був підготовлений» [6]. Підтвердженням того, що ефіри «ворожих радіо-
голосів» постійно слухали, незважаючи на всі радіоперешкоди, мешканці України, є 
таємні документи КДБ, які нещодавно оприлюднив Центр досліджень визвольного 
руху. В одному з них ідеться про «оперативні заходи», до яких удався КДБ УРСР 
для виявлення анонімних авторів, що надіслали листи до української редакції ра-
діо «Свобода», маючи надію, що там їх отримають. Бажання радянських спецслужб 
знайти невідомих адресантів стає зрозумілим, варто лише зацитувати уривок листа, 
який перехопили у Ворошиловградській (зараз Луганській) області: «Як ви гадаєте, 
що може зробити XXIV з’їзд, а я думаю, що для країни XXIV з’їзд зробить багато, 
для робітничого класу нічогісінько, може лише зробити для робітника в гірший бік» 
[11]. Це лише окремі приклади з численних спогадів і документів тих, хто слухав в 
УРСР програми українських редакцій закордонних радіостанцій.

Хоча глушіння програм українських редакцій закордонних радіостанцій не 
давало бажаного ефекту і завдавало економіці значних збитків, прослуховування 
ефіру та запис «ворожих програм» оператори в Радянській Україні вели цілодобово і 
в чотири зміни: «На високопрофесійній приймальній апаратурі оператор у Києві чи 
в іншому українському місті знаходив, наприклад, україномовну передачу станції 
«Радіо «Свобода», по системі прямого зв’язку давав команду вмикати радіопереда-
вач-«глушилку» на конкретній частоті. В ефірі з’являлися шуми-перешкоди. Залеж-
но від поточних подій і політичної обстановки в світі на пункт глушіння надходили 
«зверху» команди про те, які передачі «давити», а які не чіпати. Об’єктами номер 



161
Ципердюк І.
ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

один були програми радіостанцій «Свобода», «Голос Америки», Бі-Бі-Сі, «Голос Із-
раїлю», «Німецька хвиля», «Голос Ватикану»…» [9: 122-123].

Варто також зауважити, що в періоди налагодження стосунків СРСР із Заходом 
глушіння ефірів закордонних радіостанцій тимчасово припинялося. Під час «холод-
ної війни» це робилося двічі: з 19 червня 1963 року до 21 серпня 1968 року і з 10 
вересня 1973 року до 20 серпня 1980 року. Радянський Союз у цей час припинив глу-
шити програми «Голосу Америки», Бі-Бі-Сі та «Німецької хвилі». Усі ці радіостанції 
є офіційними речниками своїх країн. Натомість потужності, які звільнилися в цей 
час, були переважно скеровані на глушіння програм радіо «Свобода», проти якого 
ніколи не припинялося глушіння, аж до його повного припинення 30 листопада 1988 
року.

Мовлення українських редакцій закордонних радіостанцій на Україну завжди 
залишалось у центрі уваги радянських ідеологів та спецслужб. Феномен «шістде-
сятників», який отримав своє найбільше поширення в радянській Україні, спершу 
насторожив, а згодом і налякав тоталітарний режим. Послідовники «хрущовської 
відлиги» від закликів щодо відновлення соціалістичної законності та наповнення 
реальним змістом національних прав народів СРСР і українців зокрема дуже швид-
ко прогресували в напрямку закликів та дій щодо відновлення фактичної само-
стійності України. Це викликало шалені репресії з боку радянського режиму. Але 
«оприлюднене на західному радіо подекуди змушувало радянську владу охолодити 
свій репресивний запал: «Жодна акція протесту – у тому числі страйки, тривалі го-
лодування – не досягала позитивного результату, якщо протестувальників не під-
тримували закордонні організації чи зарубіжні політики, якщо про них не говорили 
закордонні радіостанції», – вважає Василь Овсієнко» [2: 42]. Українські редакції за-
кордонних радіостанцій стали основним рупором українських «шістдесятників», і 
відповідно радіостанції, які передавали їхні заяви, відозви, звернення, твори, СРСР 
нещадно глушив. Питання надання права голосу дисидентам, зокрема українським, 
було настільки гострим, що воно окремо розглядалося під час засідання конференції 
з прав людини в канадському Торонто 29 листопада 1983 року на панелі «Політика 
радіотрансляції Заходу для блоку країн Сходу та їхня ефективність», де виступали 
представники радіо «Свобода», «Голос Америки», «Німецька хвиля» та ін. Для укра-
їнців розгляд цього питання був особливо важливим, бо це означало, що світ укотре 
зверне свою увагу на те, що ціла нація фактично позбавлена голосу [12: 94–95].

Ведення радіовійни з боку СРСР проти Заходу стало закономірним наслідком 
політики ізоляції власних громадян від зовнішнього світу, зокрема від інформації, 
яка надходила з іншого боку «залізної завіси». Урешті життя в Радянському Союзі 
перетворилось на повний фарс, і щоб не виникало жодних сумнівів, необхідно було 
повністю позбавити населення доступу до джерел, які б підривали довіру до пра-
вильності курсу, який декларувала КПРС: «Прагнення творити реальність зробило з 
радянського життя якийсь маскарад. Важливою стала не правда, а те, що можна було 
видати за правду, тож структуру фактичної реальності було замінено організованою 
фальсифікацією, щоби реальне життя могло (хай і постфактум) виглядати відповід-
ним радянській ідеології» [13: 38].

В Україні, де дисидентський рух набрав найбільшого в СРСР розмаху та сили, 
незважаючи на систематичне глушіння, заборонені радянською цензурою твори та 
відозви в’язнів сумління за посередництва українських редакцій закордонних раді-



162
Ципердюк І.

ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

останцій ставали доступними широкому колу слухачів. Радянська система, за слова-
ми правозахисника та політв’язня І. Геля, отримала цілком закономірний результат 
цього протистояння: «Режим програв боротьбу за людину. Homo soveticus уже не 
хотів слухати і дивитися пропагандистські агітки, а усіма можливими способами 
прагнув почути «ворожі голоси» із Заходу. Кількість їх щораз зростала, поліпшу-
валася якість технічного забезпечення мовлення, а розгалужена мережа глушилок 
на території СРСР хоч і розросталась, однак не могла заглушити подих свободи з 
вільного світу» [14: 68].

Діяльність Радянського Союзу в інформаційній сфері в період «холодної вій-
ни» давно стала синонімом заборон, цензури, а в радіоефірі – постійного глушіння 
«ворожих радіоголосів». На основі аналізу особливостей радіовійни, яку вів майже 
впродовж усього ХХ ст. СРСР з країнами Заходу, зокрема з українськими редакці-
ями закордонних радіостанцій, вважаємо за потрібне виділити такі чотири етапи: 
1) 30-ті роки – створення радіоперешкод мовленню закордонних радіостанцій, під 
яке потрапила українська редакція радіо «Ватикан»; 2) 50-ті роки – масове глушіння 
«ворожих радіоголосів» через початок «холодної війни»; 3) 70-80-ті роки – стрімке 
збільшення кількості станцій-радіоглушилок у зв’язку із зростанням дисидентського 
руху, передовсім в Україні; 4) 90-ті роки – припинення глушіння всіх без винятку 
програм закордонних радіостанцій падіння «залізної завіси» через розпад СРСР.

Отже, дослідження специфіки глушіння програм українських редакцій за-
кордонних радіостанцій виявило, що радянська тоталітарна система, намагаючись 
протистояти надходженню інформації з вільного світу, незважаючи на колосальні 
фінансові витрати, не змогла отримати бажаного результату. Глушіння ефірів «во-
рожих радіоголосів» лише заохочувало українців до прослуховування програм, які 
доносили незалежну і правдиву інформацію про події у світі, Радянському Союзі та 
Україні зокрема. Програми українських редакцій закордонних радіостанцій стали 
одним із вагомих чинників, що пришвидшили розпад СРСР. Дослідження проблеми 
«глушіння» в контексті найрізноманітніших спроб контролю радянської тоталітар-
ної системи над радіоефіром залишається актуальною темою для численних нау-
кових студій, адже сучасні події засвідчують, що Росія, як правонаступниця СРСР, 
здійснює не менш жорсткі та репресивні заходи, для того щоб домогтися повного 
контролю над усіма медіа: телебаченням, радіо, пресою та інтернетом. У зв’язку з 
російською агресією проти України ця проблема набуває для нашої держави страте-
гічно важливого значення.

REFERENCES

1.	 Сервіс  Р. Товариші. Комунізм: світова історія / Сервіс Роберт. – К.  : Темпора, 
2012. – 616 с.

2.	 Ремовська О. Говорить Радіо Свобода. Історія української редакції / Олена Ремов-
ська. – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2014. – 163 с.

3.	 Крисенко Д. С. «Медійний фронт» «холодної війни» 1980-х років / Д. С. Крисенко 
// Український інформаційний простір. – № 1. – 2013. – С. 56–62.

4.	 Доступно з: http://tyzhden.ua/history/70601/printview – 24.10.18.
5.	 Доступно з: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015?lang=uk) – 24.10.18.
6.	 Доступно з: https://www.radiosvoboda.org/a/921169.html – 24.10.18.

http://tyzhden.ua/history/70601/printview
http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015?lang=uk
https://www.radiosvoboda.org/a/921169.html


163
Ципердюк І.
ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

7.	 Каганов Ю. О. «Ворожі голоси»: ідеологічне протистояння на радіохвилях у Ра-
дянській Україні (друга половина XX ст.) / Ю. О. Каганов // Наукові праці істо-
ричного факультету Запорізького національного університету. – Вип. XXXV. – 
Запоріжжя, 2013. – С. 193-201.

8.	 Доступно з: www.radiocenzura.tripod.com/text.htm – 24.10.18.
9.	 Мащенко  І. Міфи і реалії телерадіоефіру / Іван Мащенко. – К. : Видання ДП 

«Агентство ТРК», 2001. – 262 с.
10.	Доступно з: https://www.radiosvoboda.org/a/26580023.html – 24.10.18.
11.	Доступно з: http://avr.org.ua/index.php/ROZDILY_RES?idUpCat=1367&pc=50&sort=

1&fd=date&pv=1 – 24.10.18.
12.	Ісаїв Х. Переговори на захист прав людини і дисидентів в епоху Совєтів. Спогади 

/ Ісаїв Христина; пер. з англ. Українська всесвітня правозахисна асоціація. – К. : 
Гамазин, 2016. – 328 с.

13.	Саттер Д. Доба безумства. Занепад і кінець Радянського Союзу / Девід Саттер ; 
пер. з англ. Наталії Комарової. – К. : ДУХ І ЛІТЕРА, 2017. – 528 с.

14.	Гель  І. Виклик системі: український визвольний рух другої половини ХХ сто-
ліття / ред. та упор. І. В. Єзерська; Центр досліджень визвольного руху. – Львів : 
Часопис, 2013. – 392 с., іл.

http://www.radiocenzura.tripod.com/text.htm
https://www.radiosvoboda.org/a/26580023.html
http://avr.org.ua/index.php/ROZDILY_RES?idUpCat=1367&pc=50&sort=1&fd=date&pv=1
http://avr.org.ua/index.php/ROZDILY_RES?idUpCat=1367&pc=50&sort=1&fd=date&pv=1


164
Ципердюк І.

ISSN 2078-7324. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2018. Випуск 44

JAMMING THE PROGRAMS OF UKRAINIAN EDITORIAL OFFICE  
OF FOREIGN RADIO STATIONS DURING THE COLD WAR

Ivan Tsyperdiuk
Private institution of higher education «King Danylo University»,

35 Yevhena Konovaltsia, 76000, Ivano-Frankivsk, Ukraine
e-mail: ivandjuk@ukr.net

The study analyzed the specifics of jamming the programs of Ukrainian editorial offices 
of foreign radio stations, the amount of money invested in this direction, as well as the reasons 
for the special attention of the Soviet ideologists to foreign radio broadcasting in Ukraine. It 
was found out that according to the plan the Soviet Union started to use jamming as the main 
element of confrontation in the radio space on the eve of the Second World War, in particular, 
began to jam the programs of the Ukrainian editorial office of Vatican Radio.

The radio war by the Soviet Union was a logical consequence of the extraordinary efforts 
to establish a total control over the distribution of independent information. The listeners strove 
to get acquainted with the thoughts, which were alternative to the official position of the Soviet 
state regarding events in the USSR and abroad. This was also facilitated by the fact that foreign 
radio stations, as it is supposed for mass media, reacted instantly to current events. 

Special attention of the Soviet ideologists was paid to Ukraine because of liberation strug-
gles and numerous revolts of the 20-30s, the UPA struggle during the Second World War and 
post-war time, the movement of the sixties, the largest number of the Ukrainian political pris-
oners in camps and prisons. Broadcasting programs of the Ukrainian editorial offices of foreign 
radio stations in this context were perceived as completely hostile, targeted at strengthening the 
position of dissidents in the USSR, establishing the link between human rights defenders and 
the free world.

The Soviet Union allocated enormous funds for jamming the programs of the radio sta-
tions Radio Liberty, Voice of America, BBC, Deutsche Welle and others. However, despite the 
incredible financial expenses, the Soviet ideologists failed to stop the flow of the information 
that was distributed by the radio stations of the free world.

Jamming of the broadcasts of the «hostile radio voices» only encouraged Ukrainians 
to listen to the programs that provided independent and truthful news. The programs of the 
Ukrainian editorial offices of foreign radio stations have become one of the important factors 
that accelerated the collapse of the Soviet Union.

Key words: Cold War, jamming, dissidents, the Ukrainian editorial offices of foreign radio 
stations.


