ЯЗИЧНИЦТВО В УКРАЇНІ ЯК ПОТЕНЦІАЛ ДЛЯ РОЗВИТКУ РЕЛІГІЙНОГО ТУРИЗМУ
Анотація
Проаналізовано особливості функціонування організаторів релігійно-паломницького туризму. Висвітлено особливості язичництва в Україні як потенціалу для розвитку релігійного туризму.
Штучний термін “язичник” позначає вірного своєї автентичної релігії, відмінної від авраамічних релігій: іудаїзму, християнства, ісламу. У світі налічується 400–500 млн язичників. Їх поділяють на такі групи: 1) первісні, чи автохтонні, культи – поширені переважно серед корінних народів Азії, Африки, Америки, Австралії та Океанії йвирізняються глибокими історичними коріннями, зберегли цілісність політеїстичного релігійного світогляду свого етносу; 2) представники “побутового” язичництва, що в більше чи менше поєднують окремі елементи давніх вірувань (ворожіння, магію, культ предків, культ природи та ін.) з певною авраамічною релігією; 3) групи прихильників здорового способу життя в гармонії з природою, для язичницьких віруваньхарактерний значний синкретизм з природоохоронними вченнями; 4) конфесії, що поєднують автохтонну релігію свого народу з його теперішніми політичними цілями. Загалом язичництво є однією з найменш агресивних релігій світу.
Українські язичники(рідновіри, родовіри)налічують близько 150 громад у всіх регіонах України. Найбільша їхня кількістьдіє у Вінницькій, Хмельницькій, Запорізькій, Дніпропетровській, Полтавській, Львівській областях та у Києві. З понад сотні священнослужителів-язичників немає жодного іноземця, – явище не типове для більшості українських конфесій. Язичництво – корінна релігія українців, що відстоює автентичність нашого суспільства та держави.
За нашими підрахунками, в Україні відомо понад 100 язичницьких святинь: діючих чи давніх, більш чи менш збережених та впорядкованих, більш чи менш атрактивних для туристів й екскурсантів. Поділля, Подніпров’я, Карпати, Полісся мають найбільшу концентрацію язичницьких святинь – культових об’єктів антропогенно-природного та природного походження: святилищ, капищ, жертовників, требищ, печер, скель, мегалітів (дольменів, кромлехів, менгірів), петрогліфів, курганів, дерев, джерел, ідолів, пантеонів тощо. Проте більшість із цих об’єктів невідомі широкому загалу або відомі не як язичницькі святині, а як природні чи історико-культурні об’єкти.
Для поінформованості суспільства потрібно організувати рекламно-інформаційну кампанію з цього питання. Необхідно припинити упереджене, часто вороже ставлення до язичництва представників окремих релігій, винищування язичницьких святинь і впорядкувати їх для туристичної доступності. Неодноразове висвітлення етнічно-релігійного та культурно-цивілізаційного значення українських язичницьких святинь підсилюватиме вже відому про них інформацію і додаватиме до потоку мандрівників релігійних туристів та збільшуватиме кількість паломників.
Вісн. Львів. ун-ту. Сер. геогр. 2018: 52; 132–142 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vgg.2018.52.10179
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Kovalchuk, A.S. (2003). Geography of religion in Ukraine. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, 308 p. (in Ukrainian).
Kovalchuk, A. (2012). Formation of the Conceptual-Terminological Apparatus of Religious Tourism and Pilgrimage. Visnyk of the Lviv University. Series International Relations, 29(2),86–92 (in Ukrainian).
Kovalchuk, A., Kadnychansky, D., Rutynsky, M., Zavadovsky, T., & Man’ko, A. (2013). Religious tourism in Ukraine. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, 420 p. (in Ukrainian).
Kovalchuk, A., Rutynsky, M., Man’ko, A., Zavadovsky, T., Kadnychansky, D. (2016). Geography of Religious Tourism in Ukraine. Lviv: Design-Studio Parrot, 474 p. (in Ukrainian).
My Ukraine. Cognitive online resource. (n.d.). Retrieved from https://myukraine.org.ua/ostriv-hortica/
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vgg.2018.52.10179
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
ISSN: 2078-6441 (Print)
2415-7201 (Online)
Усі статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons “Із зазначенням авторства – 4.0 міжнародна” (CC BY 4.0)