ДО ПРОБЛЕМИ ВПЛИВУ ФІЛОСОФІЇ ВОЛЬФА НА КАНТА
Анотація
Кантова філософія є не лише однією з найвпливовіших в історії, але й однією з небагатьох, що розглядаються як зміна способу думання. Але чи відбулася ця зміна стрибкоподібно, чи була радше результатом ґрунтовної роботи з попередньою філософською традицією? У випадку Канта цією традицією є передусім метафізика XVIII ст., а точніше, – філософський дискурс XVIII ст. у німецькому контексті, одним з головних представників якого був К. Вольф. Філософія Вольфа і сама була реформою способу думання, до того ж стала настільки популярною, що у другій половині XVIII ст. чи не всі філософські кафедри у німецьких землях були зайняті вольфіанцями. Кант часто послуговується назвою «ляйбніце-вольфівська філософія». Це з одного боку, вказує на те, що Кант розглядав Вольфову філософію не інакше, як систематизацією та популяризацією філософії Ляйбніца (теза, яка на сьогодні вже неодноразово спростована), з іншого ж, що Кант полемізує не так безпосередньо з філософією Вольфа, як радше з загальним філософсько-поняттєвим дискурсом XVIII ст., який він і окреслював цією назвою. Тож Кантова філософія без сумніву виростає на поняттєвому та проблемному ґрунті попередньої традиції. У статті розглядається питання впливу Вольфової філософії на філософію Канта, зокрема, проблема виразу «ляйбніце-вольфівська філософія», використання Кантом Вольфового поняттєвого апарату, а також твердження Канта, що він подолав догматизм філософії Вольфа. Ключовим моментом належного розуміння цього Кантового твердження є осягнення відмінності між догматичним методом та догматизмом. Адже Кант вважає, що долає саме догматизм, тобто використання чистої рації (Vernunft) без попередньої критики її власної спроможності, тоді як догматичний метод, якому передує критика чистої рації, неодмінно мусить бути в основі майбутньої метафізики.
Ключові слова: К. Вольф, І. Кант, ляйбніце-вольфівська філософія, догматичний метод, догматизм, метафізика, пізнання.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Секундант С. Ляйбніц і Вольф: критичні засади ідеї наукової революції у філософії. Sententiae. 2021. Т. 40, № 1. С. 44–66. DOI: https://doi.org/10.31649/sent40.01.044.
2. Терлецький В. Проєкт «метафізики звичаїв» Канта в систематичному та історичному контекстах. Sententiae. 2024. Т. 43, № 3. C. 113–128. DOI: https://doi.org/10.31649/sent43.03.113.
3. Aichele A. Allzuständigkeit oder Beschränkung? Alexander Gottlieb Baumgartens Kritik an Christian Wolffs Begriff der Philosophie. Studia Leibnitiana. 2010. Bd. 42(2). S. 162–185.
4. Carboncini S. Wolffrezeption in Europa. Handbuch Christian Wolff / R. Theis, A. Aichele (Hrsg.). Wiesbaden : Springer, 2018. S. 467–495. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-14737-2_21.
5. Heine H. Zur Geschichte der Religion und Philosophie in Deutschland. Heine H. Sämmtliche Werke. Hamburg : Hoffmann und Campe, 1885. Bd. 7. S. 5–150.
6. Hinske N. Die Philosophie Christian Wolffs und ihre Langfristfolgen. Aufklärung und Interpretation Studien zu Kants Philosophie und ihrem Umkreis / H. F. Klemme, B. Ludwig, M. Pauen, W. Stark (Hrsg.). Würzburg : Königshausen & Neumann, 1999. S. 29–37.
7. Hinske N. Wolffs empirische Psychologie und Kants pragmatische Anthropologie. Aufklärung. 1999. Bd. 11(1). S. 97–107.
8. Hüning D. Christian Wolffs Konzeption der Verbindlichkeit. Eine Antizipation der Ethik Kants. Aufklärung. 2018. Bd. 30. S. 15–34.
9. Kant I. Gesammelte Schriften. Akademieausgabe. 29 Bde. Berlin : Reimer & de Gruyter, 1900-.
10. Kant I. Kritik der reinen Vernunft / Hrsg. von Jens Timmermann. Hamburg : Meiner, 2024.
11. Karásek J. Philosophie als strenge Wissenschaft. Zur systematischen Begründung des Systems der Metaphysik bei Wolff und Kant. Akten des 1. internationalen Christian-Wolff-Kongresses, Halle (Saale) 4–8 April 2004 / J. Stolzenberg, O.-P. Rudolph (Hrsg.). Teil 2, Olms 2007. S. 71–98.
12. Kuehn M. Der Objektbegriff bei Christian Wolff und Immanuel Kant. Aufklärung und Interpretation Studien zu Kants Philosophie und ihrem Umkreis / H. F. Klemme, B. Ludwig, M. Pauen, W. Stark (Hrsg.). Würzburg: Königshausen & Neumann 1999. S. 39–56.
13. Langlois L. Der Begriff der Verbindlichkeit bei Baumgarten und sein Einfluss auf Kants Moralphilosophie. Aufklärung. 2018. Bd. 30. S. 35–50.
14. Thomas A. Die Lehre von der moralischen Verbindlichkeit bei Christian Wolff und ihre Kritik durch Immanuel Kant. Die Psychologie Christian Wolffs Systematische und historische Untersuchungen / O.-P. Rudolph, J.-F. Goubet (Hrsg.). Tübingen : Max Niemeyer (De Gruyter), 2004. S. 169–189. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110932317.169.
15. Wolff Ch. Discursus praeliminaris de philosophia in genere [1728]: lat.-de. = Einleitende Abhandlung über Philosophie im Allgemeinen / Übers. u. hrsg. v. G. Gawlick, L. Kreimendahl. Stuttgart-Bad Cannstatt : Frommann-Holzboog, 1996.
16. Wolff Ch. Vernünfftige Gedancken von Gott, der Welt und der Seele des Menschen, auch allen Dingen überhaupt [1720]. Gesammelte Werke, 1. Abt., Bd. 2, Hildesheim – Zürich – New York : Olms, 1983.
17. Wolff Ch. Vorbericht von der Welt-Weisheit [1713]. Wolff Ch. Gesammelte Werke, 1. Abt., Bd. 1. Hildesheim – New York : Olms, 1978. S. 115–120.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vps.2024.31.03
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy