КАНТОВА КОНЦЕПЦІЯ «ВІЧНОГО МИРУ» ПЕРЕД ВИКЛИКОМ «ВІЧНОЇ ВІЙНИ»: АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧИННИКА ЗІТКНЕННЯ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

Andrii Dakhnii

Анотація


У статті Кантова філософська спадщина розглянута з акцентом на політико-правовій площині новаторських і нині вкрай актуальних досліджень німецького мислителя. Зокрема, виокремлено і систематичний, і історичний способи постановки питання стосовно можливостей досягнення і встановлення довготривалого миру. Відносно історичного аспекту виділено дві парадигми західного політико-правового мислення: арістотелівська та мак’явелівська; перша – з акцентом на цінностях, друга – на прагматичному інтересі, умовно кажучи, «конфронтаційна модель». При цьому показано, що Кант з-поміж новочасних попередників більше тяжів до французької духовної традиції, зокрема, до підходів Ж.-Ж. Руссо. Наголошено на тому, що для Канта ключовою є, виходячи з його морально-етичних підходів, ідея свободи індивіда – вона є релевантною і для Кантових досліджень політико-правової проблематики. Продемонстровано, що, інтерпретуючи людину не лише як мешканця природного світу, але й як жителя світу свобідної волі, Кант тлумачить свободу як політичну категорію. Підкреслено особливість Кантових інтелектуальних зусиль, спрямованих на віднайдення механізму, який би давав можливість запобіганням війнам, хоч філософ і розумів, що мир не є природнім людським станом. Виявлено, що ключовою інтенцією філософа був заклик до такого загального правового громадянського стану, в межах якого має бути встановлений стан вічного миру між усіма державами, при цьому основні надії покладалися на держави, які сповідують республіканський устрій і які готові, зокрема, провадити між собою інтенсивну торгівлю. Відзначено, що такий підхід Канта, нехай лише локально, був успішно продемонстрований у другій половині ХХ сторіччя у Західній Європі. Особлива увага звернена на так звані «прелімінарні» статті Канта й показано її актуальність для сучасності, зокрема, у випадку російсько-української війни. Наголошено на спадкоємності у питаннях війни та миру між Кантом та Карлом Ясперсом, відтак продемонстровано суттєвість протестантської духовної культури, яка спирається на «етику відповідальності». Наголошено також на слушній ідеї Канта, згідно з якою, на противагу до країн з республіканською формою правління, тиранії та диктатури, не будучи підзвітними своєму населенню, є значно більше схильними до розв’язування загарбницьких воєн, відтак вони, по суті, готові не до «вічного миру», а саме до «вічної війни». У цьому сенсі вельми логічним постало питання про співвідношення між різними цивілізаційними типами, про «зіткнення цивілізацій».

Ключові слова: мир, запобігання війні, прелімінарні статті, цінності, прагматичний інтерес, свобода, мета і засоби, людська природа, етика відповідальності.


Повний текст:

PDF

Посилання


1. Гантінгтон С. Протистояння цивілізацій та зміна світового порядку / пер. з англ. Львів : Кальварія, 2006. 474 с.

2. Ґаєр М. Світ Канта: Біографія / пер з нім. Л. Харченко. Київ : Юніверс, 2007. 336 с.

3. Нечуй-Левицький І. Українство на літературних позвах з Мос-ковщиною / Іван Нечуй-Левицький. Українство на літературних позвах з Московщиною. Культурологічні трактати / упо-ряд. М. Чорнопиского. Львів : Каменяр, 1998. С. 127–241. URL: https://tarnawsky.artsci.utoronto.ca/elul/Nechui/Ukrainstvo/ukrainstvo07.NaPozvakh-1.html.

4. Kant I. Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer Entwurf. Kant I. Werke in zwölf Bänden. Band XI: Schriften zur Anthropologie, Geschichtsphilosophie, Politik und Pädagogik. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1977. 393 s.

5. Kant I. Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer Entwurf. Philo-sophen Lesebuch. Bd. 2. Berlin : Dietz Verlag, 1988. S. 280–288.

6. Saner H. Karl Jaspers mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Hamburg : Rohwolt Verlag, 1991. 185 S.

7. Schultz U. Immanuel Kant. Hamburg : Rohwolt Verlag, 2005. 188 S.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vps.2024.31.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Lviv University Journal of Philosophy