ТЕОРІЯ ДОСВІДУ КАНТА І ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНА ЄДНІСТЬ АПЕРЦЕПЦІЇ
Анотація
У статті проаналізовано особливості тлумачення Кантом у «Критиці чистого розуму» поняття трансцендентальної єдності аперцепції як умови формування досвідних знань людини, притому ця умова у процесі аналізу виступає як результат. Наголошено, що це поняття визначає суть гносеологічних пошуків Канта і тісно переплетене з поняттями трансцендентального суб’єкта, апріорних синтетичних суджень, свідомості, метафізикою часу, сутністю чуттєвих споглядань. Трансцендентальну єдність аперцепції, що визначає нашу свідомість як таку, визначено як умову теоретичного пізнання і формування досвіду з огляду на те, що без наявності такої трансцендентальної основи жодна людина не могла б конструювати предмети пізнавальної діяльності і поняття, а також формулювати судження про навколишню дійсність. Констатовано, що Кант цілковито не ототожнює чуттєве і розсудкове, оскільки розсудок не здатний створювати предмети на підставі власних уявлень, навпаки, його діяльність детермінована сукупністю тих предметів, які людина здатна сприймати і осягати в процесі пізнання. Продемонстровано, що вирішення проблеми синтезу чуттєвості і розсудку як неоднорідних за своєю природою й нередукованих одне до іншого можливе завдяки наявності такої опосередковувальної ланки як трансцендентальна схема, яку визначає час як апріорна форма нашого сприйняття і підстава схематизму нашого мислення. Саме ця форма внутрішнього чуття однорідна до категорій і явищ, а тому перші можуть бути застосовними для охарактеризування других. Окремо розглянуто уяву як умову трансцендентальної здатності до судження, яка забезпечує єдність розсудку і чуттєвості і не просто схоплює дане, а конструює його. Підкреслено факт того, що схематизм розсудку обумовлений єдністю аперцепції, а саме формулювання загальних принципів досвіду є завершальною дедуктивною ланкою обґрунтування пізнання природи. А отже й умовою можливості предметів досвіду, який людина сприймає і здатна надалі систематизувати й так дійти до осягнення суті понять, отриманих з допомогою теоретичного пізнання. Згодом Кантова теорія досвіду й ідея про трансцендентальну єдність аперцепції визначила основи філософії Й. Ґ. Фіхте і Ґ. В. Ф. Геґеля, відповідно вплинувши на весь подальший розвиток як філософії німецьких ідеалістів, так і західної філософської думки.
Ключові слова: трансцендентальна єдність аперцепції, досвід, чуттєвість, розсудок, час.Повний текст:
PDFПосилання
1. Кант І. Критика практичного розуму / пер. з нім. І. Бурковського. Київ : Юніверс, 2004. 240 с.
2. Кант І. Критика сили судження / пер. з нім. В. Терлецького. Київ : Темпора, 2022. 904 с.
3. Кант І. Критика чистого розуму / пер. з нім. І. Бурковського. Київ : Юніверс, 2000. 504 с.
4. Кант І. Пролегомени до кожної майбутньої метафізики, яка може постати як наука / пер. з нім. В. Терлецького. 2-ге вид. Харків : Фоліо, 2018. 214 с.
5. Cohen H. Kants Theorie der Erfahrung. Berlin : Ferdinand Dümmler, 1871. VIII, 270 S.
6. Enskat R. Kants Theorie der Erfahrung. Berlin ; Boston : De Gruyter, 2015. 304 S.
7. Liang Y. Kant on Pure Apperception and Indeterminate Empirical Inner Intuition. Ergo an Open Access Journal of Philosophy. 2024. Vol. 11: 41. P. 1–42. DOI: https://doi.org/10.3998/ergo.6918.
8. Natorp P. Kant und die Marburger Schule. Kant-Studien. 1912. Vol. 17. S. 193–221.
9. Sethi J. Kant on Empirical Self-Consciousness. Australasian Journal of Philosophy. 2024. Vol. 102, No. 1. P. 79–99. DOI: https://doi.org/10.1080/00048402.2021.1948083.
10. Wiryomartono B. Kant’s Apperception and Philosophy of Mind. Bagoes Wiryomartono. Reframing Human Endeavors. Cham: Springer. 2023. Vol. 25. P. 29–43. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-29566-9_3.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vps.2024.31.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy