ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ В ДИСКУРСІ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ СИСТЕМИ ІНДУСТРІАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Vasyl Zinkevych

Анотація


У статті аналізується динаміка розвитку педагогічної науки, яка забезпечувала саморозгортання індустріальної освіти у дискурсі життєвого циклу соціальних систем; відзначається видозміна педагогіки залежно від якості фундаментальної науки; характеризується розвиток, стан і специфіка педагогічної науки на першому етапі як стихійної, на другому – як класичної, на третьому – як концептуальної, на четвертому – як гібридної.

Із позицій мети нашого дослідження ми звертаємо увагу на те, що фундаментальна і прикладна наука не спромоглася на сьогодні розробити оптимальну теорію освіти, незважаючи на те, що на попередньому етапі в галузі філософії було виокремлено специфічний напрям – філософію освіти. Причину цього ми вбачаємо в тому, що сучасна наука наштовхнулась у сфері соціального розвитку на процеси соціальної аномії, агресивної політики певних країн, переплетені з тривожністю й розпачем пересічної людини, стурбованою невиразністю перспектив освіти щодо її працезабезпечення. Не варто забувати, що стан занепаду системи індустріальної освіти супроводжується суперечностями, розв’язання яких веде до створення нової системи освіти інформаційної доби. Наша робоча гіпотеза полягає в тому, що глобалізація й інформатизація є проявленням новаторства, що виникає у сфері фундаментальної науки, але згодом вестиме до нової системи освіти, піднімаючи її з індустріального на інформаційний рівень. По-перше, фундаментальна наука, що складає основу освіти, пройшла три етапи саморозгортання, відомого в спеціальній літературі як три хвилі науково-технічної революції; по-друге, у її лоні синхронно визрівала педагогіка як специфічна галузь знань щодо способів внесення наукових знань у свідомість людини, подолавши достатньо тривалий шлях від невизнання і засудження в ненауковості до стихійної «класичної» і далі – до концептуальної та гібридної форм педагогіки; по-третє, ми переконалися, що саморозгортання змісту індустріальної освіти щаблями збагачення її системності, яка на кожному етапі постійно ускладнюється і набуває сталості. У все це обумовлюється визріванням нового «соціального організму планети» у такій послідовності: природниче – технічне – наукове – технологічне знання. Поза усвідомленням і розкриттям наявних та очікуваних суперечностей планетарного масштабу ми не зможемо раціонально розуміти, із чого і яким чином має формуватися система освіти інформаційної доби.

Ключові слова: наука, педагогіка, індустріальна освіта, життєвий цикл, система, стихійна-, класична-, концептуальна-, гібридна педагогіка.


Повний текст:

PDF

Посилання


1. Павленко О. Цивілізація. Політична енциклопедія / ред. кол. : Ю. Левенець (голова), Ю. Шаповал (заст. голови) та ін. Київ : Парламентське видавництво, 2011. 770 с.

2. Я. А. Коменский, Д. Локк, Ж.-Ж. Руссо, И. Г. Песталоцци. Педагогическое наследие. Москва : Педагогика, 1989. 416 с.

3. Гончаренко С.У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. Рівне : Волинські обереги, 2012. 192 с.

4. Климова Г.П. Образование в контексте цивилизационного развития: монография. Харьков : Издатель ФЛ-П – Вапнярчук Н.Н., 2007, С. 152.

5. Філософія освіти : навч. посіб. / за заг. ред. В. Андрущенка, І. Предборської. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 329 с.

6. Альтюссер Л. Ідеологія та державні ідеологічні апарати. Спільне. № 3: Політика освіти, 2010.

7. Джуринский А.Н. История педагогики и образования : учеб. для бакалавров. Москва : Юрайт, 2016, 354 с.

8. Гербарт, Йоган Фридрих. Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (голова редколегії) та ін. Л.В. Озадовська, Н.П. Поліщук (наукові редактори) І.О. Покаржевська (художнє оформлення). Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України, Абрис, 2002, 742 с.

9. Педагогический энциклопедический словар / Под ред Б.М. Бим-Бада. Москва, 2003. 355 с.

10. Бондар В.І. Класична та адаптивна педагогіка в умовах багатоваріантного розвитку вищої педагогічної освіти. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки : збірник наукових статей. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. Вип. СXХV (125). С. 5–15.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/PHS.2021.27.8

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Lviv University Journal of Philosophy