ЛЮДИНОЦЕНТРИЗМ ОСВІТИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ О. А. КОЛЕСОВА
Анотація
Олександр Андрійович Колесов (1837–1901 роки) – видатний учений другої половини ХIХ століття, славетний педагог та реформатор освіти, громадський діяч, Почесний громадянин міста Харкова, директор Харківського земельного училища з 1882 по 1901 роки. В статті педагогічна система Колесова розглядається в трьох вимірах: в історичному аспекті – як маловідома сторінка становлення некласичної парадигми освіти на вітчизняному грунті, в педагогічному аспекті – як етап розвитку світової педагогічної освіти, в філософському аспекті – як методологія становлення ціннісно-мотиваційної сфери особистості та як відкриття людиною своєї самобутності.
Згідно з новою світоглядною методологією у розвитку культури виділяють три головні етапи: класичний, некласичний, постнекласичний. В межах кожного періоду можна обрати різні критерії для виділення етапів становлення та розвитку освіти, але класична парадигма освіти з притаманними їй формами трансляції знань та їх практичного відтворення є базовою для початкового етапу розвитку системи освіті. Однобічність класичного фундаменталізму була притаманна розвиткові природничих наук, в яких процес накопичення знань мав екстенсивний характер, учнів, крім навчання, привчали до дисципліни, до слухняності, до визнання авторитету вчителя, роботодавця, господаря. Некласична інтенція світоглядної методології робила наголос на суб’єкті навчання. Активність вчителя виявлялась в індивідуальному підході до учнів, у намаганні створити атмосферу креативності та фантазії. В процесі розвитку наведеної освітньої системи можлива прагматизація знання, відмова від відповідальності за власні вчинки, фрагментарність. Сучасне постнекласичне суспільство потребує гуманної трансформації у сферах культури і освіти. Технологічні знання, могутня інформаційна підтримка, віртуалізація світу не є засобами вирішення проблеми кризи освіти та втрати суб’єктності освіти. Головним завданням освіти має стати відкриття людиною своєї самобутності.
Ситуацію другої половини ХІХ століття можна назвати першою кризою вітчизняної освіти. Освітня концепція Колесова була відповіддю на виклики сучасного йому суспільства та виступила як ланка у розвитку світової педагогічної думки. Система освіти Колесова виявила себе як творча трансформація виховних принципів Песталоцці в нових умовах. Як реформатор освіти Колесов наголошував на єдності природничих та соціально-гуманітарних наук та запропонував концепцію людиноцентризму освіти. Основами виховної роботи стали: принцип любові, вивчення «моральних дисциплін» – історії, філософії, богослов’я, рідної мови та літератури, трудова діяльність – як розумова, так і фізична. Метою виховання є становлення громадянина.
Ключові слова: моральність, любов, ціннісно-мотиваційна система, трудове виховання, креативність, самобутність, гуманізація, гуманітаризація.
Посилання
1. Рибальченко Р. К. Піднесення ХЗУ. Директор О. А. Колесов. Вісті Дергачівщини. 1995. 14 грудня. С. 4.
2. Рибальченко Р. К. Імена, що воскресають. Панорама. № 45 (356). Листопад. С. 8.
3. Маменко О. А., Юрченко В. В., Рибальченко Р. К. Олександр Андрійович Колесов (1837–1901) вчений, природничник-практик, педагог і гуманіст (до 165-річчя з дня народження). Підвищення продуктивності сільськогосподарських тварин : зб. наук. праць. Харків : ХНАУ, ХДЗВА, 2002. С. 4–7.
4. Тертишний О. С. О. А. Колесов і І. Н. Каразін – фундатори «Золотого кільця» туристичної Слобожанщини. Підвищення продуктивності сільськогосподарських тварин : зб. наук. праць. Харків : ХНАУ, ХДЗВА, 2002. С. 7–11.
5. Кузьмінська Н. М. О. А. Колесов: портрет на фоні сучасності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія «Філософія». Т. 2. 2017. № 48. С. 172–179.
6. Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. URL: http://voloberegi.rv.ua/page/catalogdetails/index.php?ncatalog=1992 (дата звернення: 27.05.2022).
7. Зінкевич В. Педагогічні науки в дискурсі життєвого циклу системи індустріальної освіти. Вісник Львівського університету. Серія «Філософські науки». 2021. Вип. 27. С. 72–77.
8. Коменський Я. А. Великая дидактика. URL: https://www.livelib.ru/book/1000655408- velikaya-didaktika-yan-amos-komenskij (дата звернення: 27.05.2022).
9. Вольфганг Ратке. «Всеобщая грамматика: в соответствии с методом преподавания Ратихия». URL: https://cyberleninka.ru/article/n/volfgang-ratke-vseobschaya-grammatikav-sootvetstvii-s-metodom-prepodavaniya-ratihiya (дата звернення: 27.05.2022).
10. Руссо Жан-Жак. Эмиль, или овоспитании. URL: https://www.livelib.ru/work/1000475522- emil-ili-o-ospitanii-zhanzhak-russo (дата звернення: 27.05.2022).
11. Абрахам Маслоу. Дальнейшие рубежи развития человека / Перевели Г. Балл и А. Попогребский / A. H. Maslow. The Farther Reaches of Human Nature. Harmondsworth: Penguin, 1971 / А. Маслоу. Новые рубежи человеческой природы. М. : Смысл, 1999 / Терминологическая правка В. Данченко. – К., PSYLIB, 2003. URL: https://psylib.org.ua/books/ masla03/index.html (дата звернення: 27.05.2022).
12. Машталер А. А. Потенціал освіти в трансформаціях суспільства знань : автореф. дис. … докт. філос. наук: спец. 09.00.10 «Філософія освіти», Інститут вищої освіти; Київ, 2013. 37 с.
13. Иоганн Генрих Песталоцци «Лебединая песня». URL: https://www.litmir.me/ br/?b=693983&p=1 (дата звернення: 27.05.2022).
14. Исповѣдъ Песталоцци / ред. К. Воскресенскаго. Рига, 1893. 216 с.
15. Колесовъ А. А. Отчетъ по Харьковскому земледѣльческому училищу за 1886 годъ. Харьковъ, 1887. 91 с.
16. Колесовъ А. А. Отчетъ по Харьковскому земледѣльческому училищу за 1885 годъ. Харьковъ, 1886. 89 с.
17. Колесовъ А. А. Неурожай хлѣбовъ 1891 года и способы къ предупрежденію неурожаевъ. Харьковъ, 1892. 87 с.
18. Колесовъ А. А. Отчетъ по Харьковскому земледѣльческому училищу за 1888 годъ. Харьковъ, 1889. 91 с.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/PHS.2022.29.9
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
