КРИМСЬКИЙ СХІД У ТВОРЧОСТІ ОЛЕКСАНДРА СПЕНДІАРОВА
Анотація
Висвітлено події доби розквіту музичного орієнталізму як прояву діалогу між Заходом та Сходом, пов’язані з культурним ландшафтом Кримського півострова (кінець XIX – початок XX ст.). Своєрідність музичної культури Криму полягає в її синкретизмі, сутністю якого є комплементарна діалогічність багатьох генетичних елементів, генерованих як Сходом, так і Заходом.
Ураховуючи генетичний аспект контактного діалогу, розглянуто кримський період творчості Олександра Спендіарова. Відомо, що становлення О. Спендіарова-композитора відбувалося на засадах європейського музичного мистецтва. Численні спогади свідчать також про його пріоритети як композитора вірменського походження, а саме про тяжіння до східної культури. Перебуваючи на Кримському півострові, О. Спендіаров нотував та вивчав кримськотатарські народні мелодії, знаходив спільні ознаки між вірменським та кримським музичним фольклором. На прикладі першої серії симфонічного циклу “Кримські ескізи” О. Спендіарова проілюстровано цитованість музичних зразків кримськотатарської народної творчості, зроблено порівняльний аналіз між автентичністю та композиторським методом опрацювання фольклорного матеріалу. Доведено, що партитура “Кримських ескізів” О. Спендіарова є першою в історії й дуже вдалою спробою європеїзації кримськотатарського музичного фольклору.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.25.2024.97-108
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.